torsdag 9. september 2010

Lenelene som blodgiver...Eller?

Da har jeg vært og registrert meg som blodgiver.
Der var det felles informasjonsmøte, samtale med hver enkel av oss etterpå og selvfølgelig måtte vi ta blodprøver for å teste blodtype og om vi hadde ting i blodet som ikke skulle være der, som HIV feks.
Det er veldig strenge krav for å bli blodgiver.
Det stod nettopp om det i avisen husker jeg, om de skulle åpne for at homofile menn skulle kunne gi blod. (Hvorfor de i utgangspunktet ikke kan gi blod er en diskusjon jeg ikke vil ta her og nå).

Jeg var inne der på tirsdag.
I dag ringte jeg inn og fikk bekreftet at jeg var en bra blodgiver, at de gjerne ønsket meg fordi jeg hadde så bra blod, noe jeg visste fra før av.
AB0 rhesus minus, universellgiveren, den som kan gi til alle... For de videre interesserte så var jeg KELL negativ, noe som har å si for når du går gravid... KELL negativ er bra.

Men det jeg ville skrive om, selv om jeg kom igjennom alle testene deres og hadde perfekt blod og alt var fint...Så ville de alikevel ikke bruke blodet mitt.

Jeg ble mildt sagt ganske skuffet, for jeg har ønsket å bli blodgiver lenge.
Grunnet til at jeg ikke får bli blodgiver er rett og slett fordi jeg nylig har fjernet litt av livmorhalsen (det kan du lese om her)
Jeg ringte selv inn for å spørr om jeg måtte vente før jeg kunne gi blod, nettopp pga dette.
Jeg regnet med å måtte vente 6mndr, som er vanlig etter inngrep.
Men nei, mest sannsynlig kan jeg ikke gi i det heletatt.
Jeg kan ringe igjen om et år hvis det viser seg at alle prøver jeg tar av det resterende livmorhalsen er bra.
Da skal de se det ann.

Selvfølgelig er dette for pasientens beste :)
Men jeg kunne ikke for å føle et lite stikk av skuffelse.

Det er så utrolig mangel på blodgivere, så hvis noen kunne tenkt seg å bli det, så kan du gå inn å lese her.

Og ja... Som blodgiver får du en gave etter at du har gitt blod :)
Du kan velge mellom forskjellige ting, t-skjorter, vinglass og mummikopper.
Jeg elsker de mummikoppene, jeg har to fra før av.
Kanskje jeg faktisk må negynne å kjøpe dem hvis jeg ikke får gi blod??

4 kommentarer:

  1. Så synd at du fremdeles ikke får gi blod :-(
    Jeg har 12 forskjellige mummi-kopper, elsker dem! Men nå får jeg jo ikke gi på en stund, siden jeg skal opereres. Så får satse på at mannen min holder seg frisk, så jeg får hanket til meg de siste, hehe...

    SvarSlett
  2. Så flott at du ville gi blod..
    Selv om du må vente så synes jeg det er utrolig bra at du tilbyr deg.
    Ikke mange som er like snille som du :-)
    Så flotte mummi kopper...lurer på om jeg får gi blod siden jeg nå er blodfattig :-S
    Kan begrunne det med at jeg vil samle på kopper av mummi

    SvarSlett
  3. Lene: Gir dere blod begge to? Så utrolig fint.
    6Månedere til du får gi blod etter du har operert :)

    Mopetti:ja, begrunn det med at du har så lyst å samle på mummikoppene du, så kanskje de ikke bryr seg om at du er blodfattig? ;)

    SvarSlett
  4. Jeg får ikke go blod jeg heller, for jeg har piercing i tunga. Hvorfor dette fører til at jeg ikke kan gi blod, kan man jo spørre seg selv om. For det er snart 10 år siden jeg tok piercingen der, og jeg har testet meg for alle mulige sykdommer etter dette, flere ganger, så syk er jeg ikke. Men men.. Jeg er uansett litt ambivalent i forhold til dette med å gi blod, pga den debatten som går nå..

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.