lørdag 18. september 2010

Risgrøt, naaam!

Risgrøt er noe av det aller, aller beste jeg får.
Det tror jeg nesten alle som kjenner meg.
Når jeg får grøt så bare nyter jeg.
DA er det godt å være Lenelene da!
Helt seriøst, jeg syns det minst er like godt som den beste festmiddag.

Men det er ikke sånn at ALL risgrøt er godt.
Min egen risgrøt liker jeg veldig godt, det er jo fordi jeg får den akkurat som jeg vil ha den.
Det finnes noen få enkle knep, som feks å ha litt vaniljesukker oppi og bruke brunt sukker istedet for vanligesukker når den koker. For litt sukker bør det være i den.
Selvfølgelig blir grøten aller best på helmelk, ikke lettmelk. Men den er ikke noe god med fløte... Jada, jeg har prøvd det også.
En annen ting som er godt å gjøre er å erstatte litt av risen med semulegryn, men disse må tilsettes helt mot slutten av koketiden, alle finn på å ha det oppi når risen koker i vannet. Det blir bare tull.. Ja jeg har prøvd det også.
Og den beste risen å bruke er Geisha sin, ja, det er forskjell ;)

De fleste hjemmelagde grøter er gode, men ikke alle.
De færeste butikklagde er gode, men det er en eneste som jeg syns er fantastisk.
Og den er til gjenngjel VELDIG god!
Det er TORO sin ferdig lagde risgrøt.
Den er veldig god, for å gjenta meg selv.
De har virkelig klart det.
Så det går faktisk en del av TROR sin grøt hjemme hos meg, når jeg er kjempesulten og bare må ha noe der og da, når jeg ikke har tid å lage middag..Som gjerner er hver dag nå om dagen.

Så er jeg jo så fantastisk heldig at det er grøt hver onsdag på skolen, og den er ammen meg god den også.
Så det er bare kos på skolen på onsdager :)



1 kommentar:

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.