lørdag 11. september 2010

3 yrker jeg virkelig kunne tenkt meg

Når jeg virkelig tenker over hva jeg kunne tenke meg å bli, så er det tre yrker som skiller seg ut. Det er mye jeg kunne tenkt meg å jobbe som, både av interesse og pga av lønn, men det er få yrker jeg virkelig kunne tenkt meg.
Jeg er jo en veldig kreativperson, så jeg kunne tenkt meg å være både billedkunstner og forfatter.
Skuespiller kunne jeg også tenkt meg å bli.
Og lønnsmessig kunne jeg tenke meg å jobbe som sivilingeniør eller lege.
Kaospilot høres unektelig veldig spennende ut, men om det er pga navnet eller pga yrket kan være usagt.
Jeg er også en menneskeperson, liker godt å jobbe med mennesker så psykolog kunne jeg også tenkt meg.
Men tror nok heller at det er utdanner meg som, altså sykepleier, er mer meg.

-------------------------------------------------------------------------------

De tre yrkene jeg virkelig kunne tenkt meg å jobbe med:

--EGYPTOLOG-- Egyptolog er drømmen, det er det jeg så veldig kunne tenkt meg å jobbet som. Som egyptolog er du arkolog på bunn, med historie og gjerne også religion som utdanning, men det er ikke et must, det er arkeologi som er viktig også historie.
Dessverre så har dte ikke kommet en skole for drømmende egyptologer her i Norge, det nærmeste blir i Kjøbenhavn, eller London.
Men nå er nå utdanning en ting, jobb en annen.
De fleste som jobber som dette bor i Egypt, eller store byer med museer knyttet opp til Egypt.
Ikke i Norge med andre ord.
Så dette yrket går ikke, men det vet jeg, og det er greit.

--BIOINGENIØR-- JEg har jo på sett og vis vokst opp på sykehuset, og tatt sikkert 1000talls blodprøver opp igjennom årenes løp. Og jeg har ofte kommet i snakk med disse om går rundt og stikker. Tar blodprøver. Og det har alltid fasinert meg.
Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å jobbe som bioingeniør.
Alt de gjør er jo ikke å gå å stikke folk, men for det meste så jobber de på laboratorium med å analysere prøver.
Jeg har alltid vært fasinert av blod (altså ikke blod, som i yes, jeg blør) blod er veldig fasinerende.
Dessverre så mangler jeg en del kompetanse på å ta dette studiet som er 3årig bachelor, med mulighet for videreutdanning. Men det kan gjerne være til en senere andledning ;)

--JORDMOR-- Dette har jeg hatt lyst til å bli siden jeg var en meter lang (sikker litt større enn det da) og det ble ytterligere forsterket da jeg fikk mitt første barn for 13 år siden, og da jeg fødte for andre gang for et par år siden var jeg sikker. Fødsel er det mest fantastiske som finnes, mer lykke en etter en fødsel skal du lete lenge etter. Dette var drivkraften for å slutte som frisør og begynne å studere til å bli sykepleier, jordmor er videreutdanning etter sykepleierutdanningen, enn så lenge.

Å begynne studere som 30åring, etablert med barn, hus, lån, bil og å være avhengig av grei intekt er ikke bare bare, du må VIRKELIG ville det. Du kan ikke bare kaste deg ut i et studie i mangel på noe bedre å gjøre. Selvom det er jordmor som er drivkraften, så er det ikke sikkert det blir målet. Målet blir til mens jeg går. Det kan jo plitselig bli til at jeg ønsker å jobbe innen psykiatrien... Men jeg er sikker på at jeg kommer til å prøve å komme meg inn på jordmorutdaningen en gang i tiden, men jeg har ikke hastverk, ikke som jeg ahdde da jeg var 20 (de i 20årene føler ofte at de er så gamle, at de ikke er der de skal være i livet, de har det travelt, de vil bli fortest mulig ferdig.. Jeg sier FUCK det!!! Jeg har det ikke travelt, det er mitt liv, det er jeg som former det og legger mine egne rammer.. Jeg er ikke eldre enn jeg føler meg).

------------------------------------------------------------------------

Alle som lurer på hva de skal bli burde ta en titt innom jobbfeber.no denne siden har en oversikt over alle yrker i Norge, og utdanninger. Siden viser alt fra hvor du kan utdanne deg til dette og hvor mye du kan vete å tjene. Anbefales på det sterkeste.

1 kommentar:

  1. Så kjekt at du har en del ting du faktisk kunne tenkt deg å bli;) skulle ønske eg va så heldig å vite det, men det e eg ikkje:P

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.