onsdag 1. september 2010

Søvn er den beste medisin

Helt siden jeg var barn har jeg hørt disse ordene, søvnen er den beste medisin.
Som tenkte jeg ikke særlig mye over ting, ok, søvn var bra, men jeg skjønte ikke helt hva de voksne mente med det, for de forklarte aldri.
Jeg godttok at sånn var det, de voksne vet best tenkte jeg.

I dag både vet jeg det og har fått føle det på kroppen selv.
Søvn er innmari viktig når man er syk, det er da kroppen blir frisk, restitueres.
Når man er syk trenger man mye hvile.
Bare tenk på hvor trøtt du blir når du har feber, du sover og sover og sover.
Og når du har brukket en arm eller en fot, du er kjempe trøtt!
Fordi kroppen trenger søvnen for å jobbe med skaden.

Dette med søvn gjelder også når du er psykisk syk.
Her kan jeg snakke av egen erfaring.
Jeg sover til vanlig veldig lite.
Sånn jeg først av alt merker at jeg er på vei inn i en mindre god periode er nettopp med søvnen, jeg blir ekstremt trøtt. Unaturlig trøtt. Fysisk og psykisk.
Alt jeg vil er å sove, hele tiden, jeg har ingen krefter eller overskudd til noe som helst.
Bare tanken på å rydde hjemme sliter meg ut.
Jeg blir svimmel av å være så trøtt, synet blir uklart, og jeg blir som nevnt før, svært lysømfintlig.
Så da sover jeg, sover og sover... Helt til jeg svimler av for mye søvn.
Det er en egen tunghet man får i kroppen av å sove så mye.
Så da blir jeg enten svimmel av å sove for mye, eller svimmel fordi jeg trenger å sove.
Det er en stygg sirkel det der, men heldigvis med nok søvn så kommer jeg utav den etter en liten stund.

Jeg har vært i en slik periode nå, eller er i en slik periode.
Så idag har jeg sovet, mye, helt til 12.
Men jeg må.
Jeg har innfunnet meg med at når jeg har slike perioder så nytter det ikke å studere på dagtid, jeg må ta det på kveldstid. Så i kveld blir det lesing.
Heldigvis kjenner jeg meg selv så godt nå, at jeg kan lese kroppens sgnaler, og jeg er ikke så dum at jeg ikke følger dem, konsekvensene er for store, ansvaret mitt er for stort til at jeg bare kan drite i disse sgnalene.

Så jeg vet virkelig hva det menes med at søvn er den beste medisin.



2 kommentarer:

  1. jeg sliter med søvnen,vri,vender,snur og makker...jeg må ha noe å sove på,men det er ikke alltid at det hjelper heller...slitsomt...

    SvarSlett
  2. Jeg vet, jeg sliter også så sykt mye med å så sove...Defor jeg sover så lite til vanlig. Så det er ikke vanskelig å forstå at det er noe galt når jeg blir så trøtt innimellom, når jeg sover og sover, og ikke vil annet enn å sove.

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.