fredag 3. september 2010

Foccacia, nydelig godt!





Foccacia må være det enkleste brødet å lage i verden, det er så enkelt, men allikevel så himmelsk godt!
Du kan bruke det som vanlig brød med pålegg på, til middag, til kos med dipp.
Spesielt aioli er fantastisk til foccacia, men guacomole gå fint det også.
Jeg legger inn oppskriften på foccacia i dag så aioli en annen gang.
Denne oppskriften gir et stooooort brød, som faktisk er like godt dagen etterpå som den dagen du lager det, for akkurat denne oppskriften gir et brød som ikke er for tørt. Selvfølgelig så kan ikke jeg love noe om du velger å oversteike det!
Men, nomal steking= et FANTASTISK godt brød!
Lykke til :)

FOCCACIA
7dl vann
14-15 dl mel (ca.)
1 pakke fersk gjær
1 dl olivenolje (virgin, ikke extra virgin)
1,5ts salt
2ts sukker
6 soltørkede tomater
1ts-1ss timian
2ts oregano
valgfritt med hvitløk... Jeg bruker noen knuste fedd hvitløk oppi deigen
Havsalt
-------------------------
-----------------------------------------------

Nedreste rille 200 grader i ca 30min.


1. Finn frem en stor bolle. Løs gjæren opp i lunkent vann og ha i olje, salt og sukker.
2. Bland deretter inn mel og elt deigen til den blir ganske grøtaktig.
3. Dekk til bollen og la den heve i 30-40 minutter.
4. Hell olivenolje i en langpanne og ha deigen over, bruk en sleiv, eller oljete hender slik at det ikke klistrer seg til hendene (for deigen skal være skikkelig seig). (Jo mer olje du har i pannen , jo sprødere blir kantene, altså den underste skorpen).
5. Ha over hakkede, soltørkede tomater, havsalt, timian og oregano (oliven hvis du ønsker det, og feta er også godt).
6. Du kan etterheve i 20min, men jeg pleier bare å ha brødet i kald ovn slik at det hever mens ovnen når temperaturen den skal stå på.
7. Stek brødet til det begynner å bli litt gyllent (som på bildet over) Da er det perfekt! Noen ganger er det 30 min, men det varierer fra ovn til ovn, egentlig. Velger du å ha det i kald ovn så går det gjerne lengre tid+10 min gjerne.

Masse lykke til om du prøver denne, jeg anbefaler den på det varmeste!

4 kommentarer:

  1. Mmm.. Spennende.. Må prøves ut.. Kjekt som fredagskos det..

    SvarSlett
  2. Mulig jeg er blind men... hvor mange desiliter mel skal det oppi?

    SvarSlett
  3. Obs.. Du er ikke blind, det er lagt til nå.
    Jeg pleier bare ha i sånn ca det som står, pleier ikke måle det opp. Du kjenner det på deigen, den skal være seig.

    SvarSlett
  4. Thanks :) Så ut som ei god oppskrift, skal prøve den :D

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.