mandag 27. september 2010

Krampeangstanfall 7: Bekjemping av tvangstanker


De fleste har hørt om tvangstanker og tvangshandlinger.
Mange forbinder tvangstanker med en sykelig renslighet, vaske hendene 20 ganger etterhverandre feks.
Eller det å skru av og på lyset så og så mange ganger etter hverandre, eller åpne og lukke dører så og så mange ganger.
Dette er helt klart tvangstanker, men tvangstanker kan være så mye mer enn det.
Hvis du føler du MÅ gjøre noe, og får ikke fred før du har gjort det.
Du blir rastløs og klarer ikke å konsentrere deg om du ikke får gjort den ene lille tingen.
Det skumle med tvangstanker er ikke at du kan fremstå som ustabil og halv gal (selv om noen unektelig tenker det om mennesker med tvangstanker), men det skumle er at jo mer du gir etter for tvangstankene, jo mer hold får det på livet ditt, og jo mer hold det har på livet ditt, jo mer tvangstanker får du... Dette endre med at du føler du mister grepet på ditt eget liv, som kan føre til redusert livskvalitet.
------------------------------------------------------------------------
Nå vil jeg snakke ut fra mine erfaringer med tvangstanker.

Jeg hadde visse tvangstanker da jeg var liten, men at det var tvangstanker ble jeg ikke klar over før jeg ble voksen.
For meg var dette helt normalt, jeg tenkte aldri at andre ikke hadde dette før jeg ble obs på det en gang under lek.
Jeg og en venninne drev å snurret rundt og rundt.
Når jeg gjorde dette måtte jeg alltid snurre like mange ganger tibake som jeg ahdde snurret rundt, 8 ganger til høyre så 8 ganger til venstre... Ellers ble det ulikt og det kunne jeg ikke ha noe av.
Vi drev og snurret rundt og rundt, til slutt sa jeg at vil ikke måtte snurre så mye for vi mistet tellingen.
Jeg fikk bare et spørrende fjes tilbake.... Jeg var 7 år, og skjønte at alle ikke var like, vi tenkte ikke likt, og handlet ikke likt.
Det gikk mange år før jeg tenkte over dette, men jeg ble forsiktig med å nevne slike ting.

Tvangstanker er kjedlige greier, det kan virkelig få hold på en, du kan ikke gjøre noe før du har vært gjennom et sett med handlinger, eller har tenkt på visse ting, eller har sagt en viss frasse før du skal gjøre en spesiel ting... Det kan være så mye, og så mye mer enn vi er klar over.
Tvangstanker kan omfatte alt, og kan være alt.

Jeg har ikke så mange tvangstanker nå.
Men før hadde jeg mange.
Men jeg har jobbet utrolig for å kvitte meg med dem, hvordan skal jeg komme tilbake på etterhvert.

Tvangstanker er alltid tilbakevendene i mitt liv, det ser ikke ut som om jeg kommer utennom dem.For de kommer alltid når jeg er langt, langt nede.Er jeg orentlig deprimert, eller angsten tar meg fullstendig så kan du være sikker på at tvangstankene tar meg.Men nå vet jeg hvorfor, så da er det lettere å gjøre noe med det.Det er en form for kontroll..Når alt er kaos i livet mitt, det er da jeg får tvangstanker, og himmel og bananer så mange tvangstanker jeg kan få da.Det er rett og slett en måte å få kontroll på, har jeg ikke kontroll på de storte tingene i livet, skal jeg jaggu meg ha kontroll på de små tingene.... Saken er bare den at det ikke gir kontroll, det virker mot sin hensikt, og gir bare mindre kontroll ved at jeg faktisk bare mister mer og mer kontroll over mitt eget liv... Ekkelt.

For en ca 10 år siden rett før jeg ble innlagt på psyk var det mye som var galt, alt var egentlig galt, og jeg hadde pådratt meg hauer og lass med tvangstanker. Jeg var totalt ute å kjørte.
Men det var gjerne tvangstanker som kom der og da.
En episode som jeg aldri noensinne kommer til å glemme hendte en virkelig regnvåt dag tidlig på våren.
Det datt ned fra himmelen, jeg var gjennomvåt fra topp til tå, men det betydde ikke så mye.
Jeg gikk der og humøret mitt dryppet like mye som klærne mine dryppet vann.
Det var midt i den verste ettermiddagsrusjen og jeg skulle over veien.
Da jeg var sånn ca midtveis i veibanen fikk jeg øye på en meitemark, en skikkelig svær en, den lå halvdruknet i en diger søleputt midt i veien.
Jeg fikk det aldeles for meg at den måtte jeg berge.
Den måtte jeg plukke opp og legge på gresset på andre siden.
Greit nok det, men den var ikke lett å få tak i, så jeg stresset lenge, så lenge at bilene begynte å tute på meg, men jeg kunne ikke hindres av det.
Det var en ting ¨få den med seg, det andre er tvangstanken det å plukke den opp førte med seg... Og for sarte sjelder, ikke les dette.
Jeg fikk det for meg at jeg måtte kysse den, jeg fikk ikke fred før jeg hadde gjort det.
Så.. Slik ble det.

Det var en vond tid, men heldigvis leger tiden alle sår, så det er ganske fjernt den dag i dag.
Idag har jeg bare en tvangstanke, og den er i forbindelse med glede, jeg syns egentlig det er en koselig ting, men jeg kommer ikke til å dele den.
SLik jeg har bekjempet tvangstanker er rett og slett å lavære å utføre dem.
Det er et helvete.
Må du skru av og på luset 10 ganger og lar være å gjøre det så får du sen ubeskrivelig uro i kroppen, og du får ikke fred før du har gjort det.
Men jo mer du gir etter, jo mindre kontroll har du.
Ved å ta kontrollen ved å la være å gjære det så vil du etterhvert gjennvinne kontrollen på ditt eget liv.
Ingen tar skade av at du lar være å gjøre det.
Ingen dør om du lar være å skr på og av lyset.
Ingeting fæøt skjer.
Det du har tenkt skal skje om du lar være, det skjer ikke.
Og uroen du føler ved å lavære, gir seg.
Jo mer kontroll du tar, jo mindre tvangstanker vil du få.
Men det krever, sinnsykt så det kan kreve, og jo lenger du har slitt med det, jo vanskeligere er det.


Ta kontrollen ved å slippe kontrollen.

Dette er helt utfra mine tanker, jeg har ikke fasiten på alt.
Men det er det som for meg, og mange andre hjelper.
Ta kontroellen på ditt eget liv.
--------------------------------------------------------------------

Krampeangstanfall er et prosjekt som er startet av Jenta som trodde hun var gutt. Det er ca bloggere som er med på prosjektet og hver søndag poster disse et innlegg som har krampeangstanfall i innleggstittellen.
Nøkkelordet er angst.
Selvopplevde episoder eller andres, det kan være en tekst, dikt, sang, tegninger osv..

De som er med på prosjektet er;
http://minuspluss.blogg.no/
http://bildertilsalg.blogg.no/
http://littkritikk.blogspot.com/
http://flyingdaisy.blogg.no/
http://iselinstorm.blogspot.com/
http://chalten.blogg.no/
http://rodskjegg.blogg.no/
http://pandapoker.blogg.no/
http://ulykkerkommersjeldentalene.blogg.no/
http://rabarbrabrakadabra.blogspot.com/

2 kommentarer:

  1. Takk for at du deler dette med oss. Dette fikk meg til å tenke, og lære litt mere ang tvangstanker da jeg vet veldig lite om det. Dette innlegget fikk meg til å komme ett skritt nærmere om hva det vil si å ha tvangstanke.
    Sterkt.

    SvarSlett
  2. Dette var veldig bra skrevet :)

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.