fredag 24. september 2010

Den fantastiske guacomolen

Guacomole må være noe av det beste og det enkleste tilbehøret man kan trylle fram.
Har du gode råvarer så er det ingen sak å imponere gjester med en skikkelig god guacomole.

Det finnes svært mange oppskrifter på guacomole, svææært mange, og hva som blir brukt som ingredienser varier fra oppskrift til oppskrift.
De ingrediensene som ser ut ti å gå igjen er;
Avocado (så klart) lime/sitron, tomat, løk, salt

Andre ingredisenser som er verdt å prøve ut er;
HVITLØK, koriander, muskat, eple, pepper, chilli, hvitløk... Skrev jeg hvitløk to ganger? Hm..

Mange av de fornorskede oppskriftende inneholder rømme.
Jeg er med på at rømme veldig ofte hever smaken, som så fint sagt i reklamen, men i guacomole syns jeg den maskerer smaken.
Men det er min mening.


Nevnte jeg gode råvarer?
Det er viktig.
Det nytter ikke å haste på nærmeste butikk en lørdagskveld fordi du har glemt å handle inn avocado, i beste fall så ligger det et par overmodne, "klar for å bli kastet på mandag" modne avokadoer igjen, ellers så ligger det et lass med stein harde avocadoer.

Mitt råd er;
Kjøp inn avocado mitt i uken, og la de ligge.
Kjøp gjerne noen stein harde på mandagen, så er de perfekt til lørdagen.
Det finnes alltid en grunn til å bruke en avokado.
Det er feks fantastisk å bruke avokado på skive med skinke, eller tomat.

Jeg har smakt mange forskjellige guacomoler, og det er sjeldent de er gode på resturant, dessverre, de blandet altfor mye tull oppi.
Spesielt rømme, myyye rømme. Sikkert billig i forhold til avocado, jeg vet ikke.
Noen steder har jeg kjent at de har brukt smøreost oppi.. Ikke min favoritt.
Bedre med kun avokado, salt og pepper og løk og tomat i såfall.
Gjør det enkelt.

Den oppskriften jeg bruker er halvt arvet av min mor, halvt diktet selv.
Og det er den jeg bruker.
Det er den jeg liker aller best.
Selvfølgelig prøver jeg andre innimellom, men jeg angrer hver gang.
Bare prøv denne, jeg er sikker på at dere kommer til å elske denne.

2 modne avokadoer
1/2 hvitløk (mye hvitløk er bra)
1/2 lime.. Bare limesaften, og gjerne litt mindre enn halve.
2 ss sterk salsa
salt og pepper

Mos kjapt med en stavmisker, stavmisker for da har du kontrollen, det skal bare et par sekunder til.
Det må være litt motstand igjen.
Har du feks brukt ømme oppi og moser den for mye så ender du opp med en slags krem, usj, det er ikke noe bra, det er brortkastet gode avokadoer.
Men igjen..Min smak.

Thats it, så enkelt er det.
Ting jeg av og til har oppi, som er godt er;
Litt grønt eple
Fersk chilli
Mer hvitløk
Sitron, men dette i tilegg til lime, for jeg liker ikke så godt guacomole uten lime, den mister litt av "twangen" sin da.


Slik ser det ut før du moser det med en stavmikser. Litt dusj ser det ut, men naaam så godt det blir!!!!

1 kommentar:

  1. Åååå jeg elsker avocado..og guacamole. Skal prøve oppskriften din!

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.