tirsdag 14. september 2010

Likegyldighet til ettertanke

Tragedien i verden er ikke grusomheten fra de onde menneskene, men stillheten og likegyldigheten fra de gode.
--Martin Luther King--


Det mye noe sant i dette.
Den som lar være å gripe inn, men passivt står og ser på når et menneske gjør en ond handling mot et annet menneske, kan i mange tilfeller sies å være delaktig.
Hvem er verst?
Den som gjør vondt?
Eller den som aksepterer at det blir gjort vondt?

Er vi gode mennesker når vi står på utsiden og ikke griper inn?
Er vi gode mennesker når vi ikke prøver å hjelpe dem som trenger hjelp?

Vi kan dra denne veldig langt....

Jeg for min del prøver å være god, men jeg mislykkes ofte, oftere enn jeg tenker over.
Det er ikke alltid jeg griper inn, noen ganger ser du ikke situasjonen før etterpå,
noen ganger har du ikke overskudd selv til å hjelpe.
Noen ganger velger jeg å se en annen vei, som å boikotte media pga alt det vonde som kommer fram, det blir jo å snu seg vekk.
Det er også mange rundt meg jeg kunne gjort veldig mye mer for, men det er ikke alltid jeg makter, av og til må en prioritere seg selv og sine.... Kan en kalle seg god da?

Dette er bare mine tanker...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.