onsdag 18. august 2010

Verdens beste hvitløkssmør!

.. Og det er hjemmelaget!
Men jeg må advare, det er farlig godt, og enkelt og lage.
Det er så greit å ha stående i kjøleskapet, for det finnes alltid noe å bruke et godt hvotløkssmør til.
Feks, nysteikte baguetter, biff, bakt potet, på skiven, til å steike i.. Ja, det er jo bare fantasien som stopper deg her.
Jeg pleier ofte å bruke det til å steile i, eller pensle steiken med det.
Nok pjatt, her kommer oppskriften ;)

HVITLØKSSMØR:
- 1 meierismør (romtemperert, altså mykt)
- 4-5 fedd hvitløk (eller hvor mye du ønsker, jeg bruker ofte mye mer)
- 1 liten gul løk
- 4-5 stilker vårløk (de ser ut som purreløk, men er tynnere og mindre.. Og de kan alltids sløyfes om du ikke finner)
- 1 ss sitronsaft (du kan også rive litt sitronskrell oppi hvis du vil)
- Gressløk (du bestemmer hvor mye)
- Salt og pepper.
------------------------------------------------------------

La smøret stå ute til det er mykt, men ikke for mykt så det smelter å renner vekk.
Ha i en bolle, sammen skrellede hvitløksfedd, godt hakket løk og vårløk og resten også.
Finn fram stavmikser og mos i vei.
Det skal bli skikkelig godt moset.

Når det er ferdig tar du det over i en mer egnet skål og setter det kaldt en stund før du spiser det.
VOILA!
Ferdig til bruk.

Kos dere ;)

Ps; dette er egentlig min egen hemmelige oppskrift som alle lurer på, så nå deler jeg den.

2 kommentarer:

  1. ååå heeeerligt lene :D eg har lenge lengtet etter en slik oppskrift :D du e jo bare helt ginial!! så då må eg ønske meg en sånn stavmixer til jul ;)

    SvarSlett
  2. Heihei! Jeg vet at dette er et gammelt innlegg, men jeg prøvde å lage denne oppskriften, og det endte opp som UTROLIG godt! Jeg var litt vilter og glemte sitronsaften, men det ble supergodt allikevel. Jeg har ikke stavmikser, så jeg brukte vanlig mixmaster, men selv om man kjenner klumper av løk, hvitløk og vårløk i smøret, så er smaken det som er mest fremtredende. Tok også tipset om å bruke flere hvitløksfedd, og jeg endte opp med 9 fedd. Tusen takk for fantastisk oppskrift!

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.