tirsdag 24. august 2010

Vampyrfeber

Vi har igjen vampyrfeberen over oss, igjen. Jeg husker sist gang den var over oss.. Og gangen før det også. Nå er den jo unektelig her pga Twilight, og andre populære og mindre populære vampyrgreier har poppet opp i skyggen av denne.

Det som er rart med denne vampyrfeberen er at den i første omgang er mest rettet mot jenter.
Twilight, hvor mange menn var det egentlig på premieren på den filmen?
Jeg så to. To hele mannfolk som ble dratt dit av son kjære bedre halvdel.
Det er også dukket opp uendelig mye vampyrlitteratur i det siste, rettet mot jenter.
Vampyrer er blitt en feminin, blodsugende skjønnas med enormt sexappeal.
Det er ikke så mange gutter som syns noe om denne "moderne" vampyren.
Jeg har selv ved flere andledninger når jeg har vært ute på byen en lørdagskveld, blitt ropt "FANGBANGER" etter av diverse mannfolk... Og det har hørts en smule håndlig ut.
Ja, jeg har rødt hår, og stilen min kan være rettet bittelitt mot det gotiske...
Men fangbanger?!
Vampyrer har gått veldig bort fra det det har representert før, det mystiske, mørke, det veldig mandige.
Før kunne vampyrer være råe, mer rettet mot den manlige delen av befolkningen.
Vampyrer var ofte grysomme zombielignende vesener som den femine delen av befolkningen fant lite tiltrekende.

True blood er den serien som gjerne mest interesserer gutta, men her er det også flest blodsugende mannlige hottinger, med et hint av feminitet.. Samtilige mannlige vampyrer i denne serien har en liten homofil side også.
Men det har de kvinnelige vampyrene også for den sgas skyld.
Vampyrer er blitt svært sensuelt og erotisk.
Men det har vampyren alltid vært, helt siden Nocferatu kom ut på 20tallet en gang (om jeg ikke husker feil).

Det som gjorde meg til en vampyrelsker var ikke twilight eller True blood.
Men det som gjorde det for meg var Dracula, Bram Stoker's Dracula http://www.imdb.com/title/tt0103874/
Den kom ut i 1992, jeg var 12 år, og jeg var for evog fortapt til vampyrenes mystiske verden.
Jeg hadde tegneserien til filmen, jeg leste det nesten i stykker.
Bladet har jeg enda foresten, en av mine kjæreste eiendeler.
Jeg har jo nesten vokst opp med vampyrer.
Etter Dracula kom jo Interview with a vampyre med Tom Cruise og Brad pitt
http://www.imdb.com/title/tt0110148/
Altså, her snakker vi HOTTE vampyrer!
Men de var fortsatt "vanlige" vampyrer, som ikke glitret i sola, og som ikke laget teite "klakk" eller "svisj" lyder når tennene poppet fram i munnen.
Jeg vil bare benytte denne andledningen til å dele en liten frustrasjon, jeg elsker glitter og elsker vampyrer, men sammen, NEI, men det er min mening og en aldri så liten personlig frustrasjon.


En annen ting, det er faktisk det at jeg lar meg provosere av dem som tror jeg liker vampyrer bare pga Twilight, eller kanskje også True blood.
Hvorfor jeg blir provosert er ikke godt å si, kanskje fordi jeg likte vampyrer lenge FØR disse klisne vampyrene ble født?
Kanskje jeg anser disse nye vampyrene for å være en tenåringsgreie?
Kanskje fordi jeg liker den barske vampyren, den ordentlige vampyren så mye, mye bedre og at twilight har gjort vampyrer bløte?
Jeg vet ikke, alt jeg vet er at jeg blir provosert.
Men jeg liker jo Twilight, ihvertfall bøkene, men det er ikke de best fomulerte bøkene, det er ikke de dypeste bøkene, og de er helt klart rettet mot en yngre leserskare enn meg, men jeg liker dem.

Jeg kommer nok alltid til å like vampyrer, selv når denne bølgen dør ut.
Det har vært flere slike bølger, men jeg har ikke likt vampyrer mindre når det er full stopp i vampyrverdenen. Når det ikke kommer flere vampyrfilmer, når det skrives lite vampyrbøker.
Det kommer alltids en ny bølge, og den kommer jeg til å vente på.
Og når bølgen treffer når jeg er 90år, ja da liker jeg nok vampyrer like godt som nå.





2 kommentarer:

  1. Jeg har også elsket vampyrer i mange år nå. Husker godt først gang jeg så en vampyrfilm. Jeg ble så fasinert at jeg så den en gang til rett etterpå...
    Men har heller ikke noe særlig til overs for denne vampyr-typen som har blitt så populær nå. Er som du sier; Vampyrer skal være barske!

    SvarSlett
  2. Morsomt at du skrev om det nå - jeg så den første filmen for første gang i går.

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.