mandag 2. august 2010

Tiggere

Her i Roma, som i saa mange andre byer i verden, finnes det tiggere.
Ja, vi har tiggere i Norge ogsaa, men i Norge kan manbli fanget opp, man kan faa hjelp, det kan man ikke over alt.
Naa vet jeg ikke saa mye om hvordan det fungerer i Itala, men jeg vet at de ike har samme ordninger som i Norge.
Jeg er lykelig med tanke paa sysemet vi faktisk har i Norge, selv om mange kritisere den norske stat og skattesystemet vi kjòrer, bòr de prise seg lykkelige for at de faktisk bor i dette landet.
Jeg har selv faat kjenne paa kroppen vordan det er aa trenge dette systemet, vaere saa langt nede, me bli plukket op igjen.
Hadde jeg bodd her, Italia, kan det godt vaere at jeg aldri hadde faatt en sjanse til.
For hadde jeg ike faat en sjanse tl, er det godt ulig jeg hadde endt opp som disse, som tigger paa gaten.
Det kan eg skrve om en anen gang, med bedre tid og bedre tastatur..

Heldigvis er det ikke overeldende med tiggere, men de er flere enn jeg hadde ònsket.
De er saa vanskelig hvordan man/jeg skal forholde meg til dem.
Jeg har lyst aa hjelpe alle, men saa mye penger har jeg ikke.
Det er vondt aa se fedre som spiller trekkspill og den lille dateren paa knappe 5 aar (ser det ut som) gaa med en skitten kopp med dòdt blikk aa samle penger, som hun sjeldent faar.
Det er vondt aa se den unge mannen med klumpfòtter, dra seg avgarde paa et rullebrett etter en lag dag i solen, ten a ha faat samlet saa mye penger.
De unge moren med et speban i armene.. Den gamle konen, inntyllet i tykke lag med klaer, krypendes bortover gaten i haap om at noen vil avse en liten slant.
Det er vondt aa se mannen paa hjòrne spille hele kvelden til fngene blòr, uten aa faa saa mye... Mens den velkledde mannen med gulstemmen far penger i bòttevis.
Er det retferdig?
Jeg e siker paa mannen med ulstemmen aar mer paa en time, en manen ed itaen faar ilòpet av hele kvelden..
Horfor?
E det fordi manen med gullstemmen selger cden han har laget, han har mer aa rutte med an han andre?
ord han andr er fattig og faktisk trenger penene, saart, mens gulstemmen bare vi promotere seg selv?
Det er ikke rettferdig.

Ale vl jeg g penge, en jeg kan ikke.
Men mange har vi gitt.
Mange.
Men ikke mange nok.
Hadde det bare vaert mer retferdighet i verden hadde jeg vaert et lykelig menneske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.