torsdag 5. august 2010

Søvn, søvn, SØVN!


Jeg leste en artikkel på Dagbladet.no i går om farlige søvn, eller rettere sagt "søvnen som kan være helsefarlig", selvfølgelig måtte jeg lese det!
Det står at mindre en 6 timer søvn eller mer enn 9 timer søvn kan være helsefarlig.
Det ser ut som om jeg er i faresonen.
Sjeldent har jeg fått mer en 5 timer sammenhengende søvn de siste 3 årene. Og gjerne mindre enn det også.
Det står ikke noe i artikkelen hvor stort tidsrom det gjelder for.. Er det den daglige søvnen? Eller kan det være farlig å sove dårlig en uke i strek?
Uansett hvor stort tidsrom det gjelder, så regner jeg med at tre år med svært dårlig søvn er ugunstig.
Hvorfor jeg sover så lite?
Først var jeg gravid, og pga gravidplager hadde jeg vondt for å sove...
Så ble lille rampen født, og da var det enda mindre soving. Fikk et barn som hadde lakenskrekk, akkurat som moren. Han sov sammenhengende på det meste 3 timer i strekk det første året.
Grunnen nå er vel at jeg har blitt vant med det.
Det sammen med at jeg er et ekstremt, vanvittig utpreget eksemplar på det som kalles nattdyr, nattmenneske, nattuge... Eller gjerne B-menneske.
B-menneske blir feil det også, for jeg kan godt stå opp grytidlig, som 5-6tiden, uten problemer.
Og det etter å ha lagt meg kl3 på natta.
Jeg klarer sjeldent å legge meg før kl2. Og jeg står opp tidlig, til vanlig mellom 6 og 7.
Men jeg klarer meg fint. Har gjort det så langt.
Men jeg må innromme at jeg slet som bare POKKER når minsten sov 2 timer sammenhengende da jeg begynte å studere. DA var jeg sliten!
Ja, jeg har en farlig søvn.
Kanskje får jeg hjerteproblemer?
Kanskje blir jeg tykk som fy! Og videre utvikler diabetes.
Kanskje, kanskje....
Og kanskje får jeg lagt om søvnvanen min, og kanskje ikke.

2 kommentarer:

  1. jaja.. eg tror du kan ta det helt med ro lenelene.. en stund var det farlig å spise poteter, og så var det farlig å bruke dopapir, og sånn går det videre.. ka du en gjør så e det farlig.. ikke glem at det e farlig å leve også.. så hvis du hadde fått hjerteproblemer eller diabetes, så hadde du fått det uansett med eller uten søvn ;)

    SvarSlett
  2. Haha, Ja... Det tror jammen jeg også. Det viser seg jo at det meste vi foretar oss er farlig så, om du sover for lite eller for mye, spiser poteter eller ikke.. Så er vi alle utastt på en eller annen måte. Vi må få lov å leve.

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.