mandag 30. august 2010

Telefonskrekk


Telefonskrekk eller telefonangst, kall det hva du vil.
Jeg har ihvertfall det.

Som oftest dreier det seg om redsel for de mer formelle samtaler, som å ringe til legen, skole, forsikring, bank osv.
Noen dager kan jeg bare sitte å se på telefonen uten å få ringt.
Andre dager prøver jeg ikke å tenke på det i det hele tatt, forskyver det, utsetter det, alt er bedre i morgen, i morgen da er dagen.
Andre dager er det ikke noe problem i det heletatt.
Men som oftest kjenner jeg det.
Dette gjelder ikke private telefonsamtaler, de er bare hyggelige, som oftest.
Utennom hvis jeg har en ordentlig, ordentlig dårlig dag, da går ikke de heller så greit.
Men som oftest er ikke dette noe problem.

Hva er det som gjør at jeg kvier meg for å ta en telefon?
Det er ikke godt å si.
Kanskje er det fordi jeg ikke ser den jeg snakker med?
Fordi jeg ikke kan lese kroppspråket?
Kanskje er jeg redd for å dumme meg ut?
Kanskje er det det at jeg er redd for å gjøre noe feil, si noe feil, høre noe feil?
Kanskje liker jeg ikke å snakke med ukjente som jeg ikke ser?
Kanskje er jeg redd for å bli satt over til en annen, så en annen, så en annen der igjen...Og hele tiden si det samme, om og om igjen?
Kannskje er jeg redd for å glemme hva jeg skal si?
Kanskje er det så enkelt at jeg ikke liker telefonen?
Nei, jeg vet ærlig talt ikke, det bare er slik.

3 kommentarer:

  1. Det er ikke lett å være redd for noe, når man ikke vet hvorfor man er redd for det. Jeg bruker å si at om jeg hadde visst hvorfor jeg var redd, så hadde jeg høyst sannsynlig ikke vært redd. Det er ikke alle som skjønner det desverre.

    SvarSlett
  2. Kjenne meg godt igjen der Lene :) Og godt å høre jeg ikke er alene!

    SvarSlett
  3. klems...du er ikke alene :-)

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.