søndag 17. oktober 2010

Er det bare meg, eller er det blitt mer vold i Norge enn før?

Avisene er proppfulle av artikler om vold. Spesielt i eller rett etter helgen.
"Kvinne knivstukket""Naken kvinne funnet dø"
"Mann knivstukket"
"Fire menn involvert i knivstikking"

Dette er bare et lite utdrag av artiklene som er som er publisert.
Hva skjer?
Jeg følte det var mye fredeligere for noen år tilbake.
Men det kan være bare meg.
Men har ikke volden fått en grovere karakter?
Og jeg lurer på hvorfor.
Er det fordi vold avler vold?
Er det fordi vi jevnt over er blitt mer kyniske?
Eller har det alltid vært like mye vold og drap som det er i dag, men at det er mer forkus på det i dag?
Var det slik før at det ikke ble skrevet så mye om slike ting, eller er vi blitt mer voldelige i Norge?
Spørsmålet mitt er i såfall hvorfor?

29 kommentarer:

  1. Det kan egentlig forklares med dette:
    http://www.dagbladet.no/a/13871592/
    +
    Volden og brutaliteten av volden stiger i takt med innvandringen, DET kan ingen nekte for..

    SvarSlett
  2. Velkommen til norge ! En av de voldeligste landene i europa ! Ingen politi i gaten på kveldene, bare når det er stille og rolig ute, en klapp på skulderen, luksus fengsler og skattepenger i støtte, til de uheldige som skulle bli tatt. Yes they love norway...

    SvarSlett
  3. For 20 år siden var det garantert på forsiden av VG når en person ble drept, det skjedde jo så sjelden. Nå skjer det flere ganger i uka...

    SvarSlett
  4. Det er et faktum at de fleste voldshandlinger skjer i en eller annen form for ruspåvirket tilstand. De senere årene har det blitt mer og mer vanlig i en del miljøer å bruke stoff som amfetamin og kokain, disse stoffene gjør deg helt likegyldig til andre menneskers lidelse. Bruken av anabole steroider brer også om seg, et stoff som kan gi deg ekstremt kort lunte, og klikke fullstendig i vinkel for det som for utenforstående fremstår som bagateller. Hver gang jeg leser om spesielt rå/uforklarlig vold tenker jeg på disse forklaringene, ofte stemmer det. Problemet er at mediene i liten grad fokuserer på dette problemet, derfor blir det feid under teppet. Det er mer politisk korrekt å hetse muslimer, for å si det sånn.

    SvarSlett
  5. Jeg er enig i anonym over her.
    Det er veldig lett å skylde på innvandrere feks.
    Men det er nok blitt mer sammensatt og komplisert enn som så.
    Slike tanker gir bare rasrisme.
    En del vold skyldes nok det også altså, men etniske normenn kan være like ille.

    Voldshandlinger skjer oftest i helgene, og da blir det naturlig å se på hva som skjer i helgene.
    Det er mnage ting.
    Mnage går ut og og drikker, og andre ruser seg på andre stoffer.
    Og dette kan føre til vold blandt noen.
    Det er flere som ruser seg i helgene enn ellers i uken.
    Ellers er helgen en tid da mange er veldig sosiale i det heletatt.
    Det er ikke alltid rus med i bildet, heller, når mange mennekser møtes er jo sjansene større for at det kan utøves vold mot noen.

    SvarSlett
  6. Damen blir funnet naken. Tyder på voldtekt. Sannsynligvis en av våre nye landsmenn som igjen har overfalt og voldtatt en norsk kvinne.

    SvarSlett
  7. Dødsfall på grunn av drap, overfall per 100 000 bosatte. Gjennomsnitt 1969-1972, 1979-1982, 1989-1992 og 1999-2002:

    1969-1972: 0,66
    1979-1982: 1,11
    1989-1992: 1,28
    1999-2002: 0,91

    Hvordan drapsstatistikken senere har utviklet seg har jeg ikke oversikt over, men statistikken over svarer kanskje på spørsmålet ditt likevel? Og det er heller vanskelig å finne en korrelasjon med innvandring fra statistikken over, for å si det forsiktig.

    Petrus Panus

    SvarSlett
  8. Lenelene: Hvordan kan du hevde at vi ikke kan skylde på innvandrere når f.eks. irakere begår åtte ganger så mange voldshandlinger som etniske nordmenn i forhold til innbyggertallet?

    Disse tallene kan du finne på SSB sine nettsider. Jeg har selv regnet på tallene og skrevet oppgave om dem. Tror ikke den sosialdemokratiske sensoren likte det han så da han skulle rette den.

    Rus er et enormt problem, anabole steroider kan være et annet problemområde, men IKKE fei fakta under teppet og si at nordmenn begår like mye vold, det er ikke sant. Innvandrere fra ikke-vestlige land er faktisk overrepresentert på voldtekter og vold!

    Hvorfor gikk 40 000 i tog for Benjamin Hermansen, men ikke for 17 år gamle Vegar Midtveit som ble drept av innvandrere på Justvik utenfor Kristiansand?

    På tide vi våger å si sannheten, uten å blande inn rasisme, nazisme og annet menneskehat. Vi har en utfordring med innvandring her i Norge, og vi må løse problemet på en god måte.

    SvarSlett
  9. Ja dette kom jo ikke som en bombe.
    Skjer drap omtrent annenhver dag i Norge.
    Øk fengsels straffen totalt og ikke la folk slippe under me 2-3 år i fengsel når det gjelder drap og voldtekt.

    SvarSlett
  10. Den dusten som sier at volden øker fordi vi har innvandring, er en som ikke engang tør å bruke sitt navn. Latterlig å ikke si noe mer enn de brune/svarte/muslimene hver gang.
    De siste hendelsene er det nordmenn som står bak selv. Hvordan i helv... får den anonyme feigingen det til å stemme da?
    Facister kan holde kjeft når de ikke har bedre saker å si.
    Så er det på tide å da debatten om økt vold med folk som har greie på litt mer enn hudfarge.
    Vi må bla tenke oss litt mer om når vi "hjelper" de som er på flukt fra vestenes kriger. Og de som er på flukt fra egne konflikter, konflikter har vi nok av pga de rike landenes påvirkning. Tenker dere rasitster/muslim hatere noen gang på at de flykter fra bomber det står Made in Raufoss på?
    Vi tjener jo penger på våpeneksport, hvordan kan de ha våre våpen når de ikke har lov å kjøpe våpen fordi de er i konflikt?
    Jo fordi vår styremåte favorittiserer oss selv, vi later bare som at de som kjøper våpen ikke skal selge de til de som kriger.
    Men for faen!!! våpene er jo laget for krig, hvem er det som trenger de da? Jo de som kriger. Vi må slutte å lage våpen beregnet til andre enn oss selv.

    Hadde dusten brukt sitt navn skulle jeg ha plaget han mye :D
    For han er kanskje en av de som er ute og slåss når han har fått baller pga alkohol.
    Og gir muslimer skylden fordi han fikk juling av en edru muslim som ikke likte alle Al Quaida ropene til dusten.
    Det har jeg sett noen ganger, og sympatien fikk vinneren : muslimen.

    Pokker ta mennesker dere skylder alle andre å få kunnskap selv, VG er ingen sannhetsbase.
    Gå ut på gaten og se selv, at en somalier ikke vil jobbe en plass der de selger gris(noe jeg syns er latterlig av han) gjør ikke somalieren til en terrorist eller voldsmann.

    Alkohol er en større årsak til slik vold enn hudfare/religion/geografisk hjemsted er.

    SvarSlett
  11. Vi har færre drapssaker nå enn tidligere, ikke flere. Det er deprimerende mange her som bare konkluderer med at a) kriminaliteten øker, og b) det er innvandrernes feil, uten å gidde å kaste et blikk på tallmaterialet. Faktum er at vi i 2009 hadde færre drap enn på nesten 20 år.

    http://www.ssb.no/magasinet/slik_lever_vi/ttab-2004-08-12-01.html

    http://www.ssb.no/emner/03/05/a_krim_tab/tab/tab-2010-04-15-04.html

    SvarSlett
  12. det er færre drap ja...men langt flere andre grove forbrytelser...som vold, ran innbrudd etc...og muslimer står bak mesteparten av dette...:)

    SvarSlett
  13. jeg må si, det er veldig mye snakk om hvem som kan ha gjort dette men er det en ting som sikkert alle tenker på når de ser denne artikelen er det at nok en gang en kåt mannfolk som ikke har kjæreste som tenker med det andre hodet, og det er nesten ALLTID mannfolk som står bak vold og drap, det kan vi ihvertfall være enig om!!

    SvarSlett
  14. Så kan det være ett selvmord.
    Da er også skylda muslimenes skal dere se.
    Bare vent FrP/facistene har sikkert noe på lur som gjør at muslimene kan få skylda for det og.

    Silje, menn dreper mye mer enn kvinner.
    Men!
    Kvinner er ofte årsaken til drapet selv.
    Mange familier blir ødelagt bla av moderne kvinners trang til å ikke ha samme barne"far" over lang tid. Ja, bare kall meg gammeldags. Men husk at det er mange flere enn meg som deler dette synet.
    Så svaret kom i din egen kjønns-nedlatende stil. Men jeg vil se hvor mye du klarer å dette til å også bli "det andre hodets" tanker.

    SvarSlett
  15. Hehe, det er jo ikke alltid det at det er moderne kvinners trang til ikke å ha samme barnefar til barna, det er ikke alltid kvinnen som går ut av forholdet altså.
    Og det er ikke bare kvinnen dette står på, å få barn altså.
    Om kvinnen har et barn fra før og finner en som ikke har barn, men som ønsker.. Ja da er det ikke bare hun.
    Jeg syns det var litt rart utsagn jeg da :)

    Menn begår oftere voldshandinger som fører til døden, men kvinner er ikke er flinke til å utøve vold de også. Fysisk som psykisk.
    Men å skylde på kvinner syns jeg lir like grunt som å skylde på muslimer.

    SvarSlett
  16. ikke rart muslimer sitter inne,de fleste pga slått kranglet med rasister.. jeg vant ikke vikinglotto må være pga muslimen nede i gaten .....

    SvarSlett
  17. Kvinner slipper stort sett unna fordi den psykiske skjulte volden er vanskelig og påvise.Har selv vært mange år i et slikt forhold og jeg skal fortelle dere at det er et helvete,spesielt når man elsker sine barn.Nu er jeg heldigvis ikke voldelig men må innrømme at det var utrolig nære noen ganger.Og jeg har full forståelse med de som ikke greier å beherske seg men det skjønner ikke de som ikke har vært der og spesielt ikke kvinner.Når man skal leve som man gjør idag,helt uten grenser for normal sømmelighet.Ja da ender man opp med mange tragedier og det være seg om man er norsk etninsk eller ikke.

    SvarSlett
  18. Jeg vet hva du snakker om anonym over her, jeg har også levd i et slikt forhold.. Mend et var til en mann.
    Mennesker som utøver psykisk vold mot andre, spesielt partner, er både menn og kvinner.

    SvarSlett
  19. jan arild, jeg retta til selve artikkelene som er på vg for tiden, tror du virkelig det er ett hvinnfolk som har knivstukket en fyr i ansiktet på gata, eller drept og strippa ett kvinnfolk og slengt henne på en skolegård, det var dette jeg skulle frem til, det er ja noen ganger kvinnfolk er med på å skape vold, men det er mannen som står for volden selv, og det er også menn som påvirker hverandre til vold oftest, som gjengbråk og gatefights.

    SvarSlett
  20. Mengde vold er omtrentlig på samme nivå som tidligere, men har fått en noe annen karakter.
    Folk snakker om innvandring og rus som deres yndlinger ang. årsak. Dette er jo helt klart langt ute på viddene. Over 90% av all vold utøves av menn, så problemet er jo ganske enkelt å løse; kast ut alle mannfolk som viser voldelige tendenser så har vi det fredelig igjen...

    SvarSlett
  21. >det er færre drap ja...men langt flere andre >grove forbrytelser...som vold, ran innbrudd >etc...og muslimer står bak mesteparten av >dette...:)

    Anonym.. du blir forevist statistikken på drap og aksepterer det. Men så lirer du av deg flere usannheter uten hold.

    Her er 2009 tallene.

    Forbrytelse mot liv, legeme og helbred: lavest på 5 år

    Legemsfornærmelse: lavest på 6 år

    Legemsbeskadigelse: lavest på 4 år.

    Grov legemsbeskadigelse: over dobbelt så lavt som 10 år siden.

    Innbrudd: 1771 færre pr/år enn i 2000.

    Det er sant at ran har økt, men vanskelig å ta deg seriøst, ettersom du har vist at du ikke har en rasjonell tilnærming til det.

    Begrunnelsen vil jeg dermed også anta ikke har noen rot i virkeligheten. Vis gjerne til noe som viser at muslimer står bak 'mesteparten' - det er en regelrett løgn, eller i allefall en påstand uten noe hold.

    SvarSlett
  22. De fleste av dere tar helt feil.
    Drapstallet i Norge ligger på gjennomsnittlig 40 drap i året, og har gjort det siden 1970. Kriminalitet osv har gått kraftig ned de siste årene, men mediadekning og frykt for kriminalitet har gått opp, derfor virker det som om det er mer..

    SvarSlett
  23. Det er nok ikke bare deg, men du er offer for svak hukommelse eller mangelfull kunnskap, i hver fall når det kommer til drap. Du må tilbake til 1994 for å finne like lave drapstall som i 2009.

    Og for deg som inbiller deg at drap fikk mer oppmerksomhet for 20 år siden enn i dag, var det nesten 100% flere drap i 1991 enn det det var i fjor.. Så enten skrev ikke avisene om det, slik du påstår, eller så prater du om saker du ikke vet noe om. Setter alle penga mine på det siste.

    SvarSlett
  24. Hva skjer?
    Jo jeg skal fortelle deg hva som skjer for du har tydeligvis sovet som en stein.
    Det som skjer, er at vi holder på å forme det fremtidige multikulturelle paradiset vårt.
    Hva skjer??
    Våkn opp for fan!!

    SvarSlett
  25. Og de som refererer til SSB om statistikk, bør forstå at SSB er kjøpt og betalt av den sittende regjeringen.

    SvarSlett
  26. Regjeringen manipulerer innvandrings-statistikker slik at det skal se ut som at innvandring ikke medfører problemer. I norske fengsler er over 60% ikke-norske statsborgere. Hvor mange er da av ikke-norsk etnisitet? 90% ? Og hva er det ikke-europeiske innvandrere egentlig bidrar med? De kjører taxi og bryter alt av regnkapsregler så godt de kan. Kulturen i det multi-kulturelle har jeg sett lite til, dersom du ikke kaller trusler mot ikke-muslimer, omskjæring, tvangs-ekteskap, overfallsvoldtekt osv for kultur da.

    SvarSlett
  27. https://www.politi.no/vedlegg/statistikk/Vedlegg_2.pdf

    ifølge denne rapporten er de fleste drapsmenn ikke påvirket av stoff/alkohol når de begår ugjerningen, men alkohol kommer som en god nr 2 -så alkohol har mye av skylda for drap. I 2007 var 38% av de som begikk drap, utenlandske. I forhold til innbyggertall er det ganske mange, det er det ingen tvil om. Å bli kalt facist eller rasist hver gang man påpeker fakta som er negativ, gjør det jo nesten håpløst å ta slike temaer opp til debatt. Og hvis man absolutt må ta det temaet på banen, så kan man jo snu litt på det...hvordan tror dere mange muslimer ser på oss? de ser på oss som umoralske, arrogante og noen som helst burde sprenges vekk. Hvis vestlige folk plutselig strømmet til og bosatte seg f.eks i Iran, hvordan tror dere mottakelsen hadde vært? man er ikke rasist selv om man er uenig i andres holdninger og religion. det har ingenting med hudfarge å gjøre.

    hva vold angår, hvite eller ikke hvite, volden har generelt økt på verdensbasis de siste 20 årene.
    Grunnen til det kan være mange. Bibelen sier: i de siste dager skal kjærligheten kjølne hos de fleste, at menneske skal reise seg mot menneske for å volde skade mot ham, at nasjon skal reise seg mot nasjon.
    Hadde man fulgt prinsippene: du skal ikke drepe, du skal elske din neste som deg selv, større lykke ved å gi enn ved å få, kjærlighet til penger fører en opp i mange snarer, du skal holde deg til din hustru, du skal elske din hustru som deg selv, hun skal respektere deg,ikke utuktig omgang før ekteskapet ( for da kan du få uønsket graviditet, farløse barn, kjønnskykdommer), man skal tilgi villig, være ydmyk, god, mild, ha selvkontroll. Disse prinsippene og mange fler er bare til det beste for oss. Jeg gjør alt jeg kan for å følge dem. Det gjør meg tilfreds og glad. De var ikke skrevet for å gi oss byrder. Men siden folk flest idag ikke følger disse normene, blir reslutatet slik. Man har fraskrevet seg det kristne ansvaret - fordi religion har vist seg å være hyklersk, akkurat som Bibelen har forutsagt.

    SvarSlett
  28. Norge er nok ikke blitt mer voldelig enn før,
    det er bare flere kanaler som sprer nyheter
    og informasjon fortere. Til dere som påstår
    at 90% av volden utøves av innvandrere
    (hvorfor ikke kalle dem "ondskapens akse"?)
    , husk at Norge alltid har vært et voldelig
    land, vi driver fremdeles med plyndring og
    voldtekt, det ser bare litt mer sofistikert ut
    enn det var i vikingtiden. Jeg føler meg
    langt mer utrygg på fulle nordmenn en
    lørdagskveld, enn på muslimer på vei til
    fredagsbønn.

    På den annen side, det at folk reagerer
    når det skjer et drap, anser jeg som et
    tegn på at folk bryr seg, og at samfunnet
    vårt ennå ikke er så gjennomsyret av vold
    og drap at folk later som ingenting.
    USA må være et godt eksempel på et
    samfunn som er totalt blasert
    i forhold til vold.

    SvarSlett
  29. Drittlei naive nordmenn!22. okt. 2010, 11:36:00

    Til dere muslim-elskende motesosialister iført palestinaskjerf og converse-sko som ikke ser noe galt i alle muslimene som kommer til landet og tar seg til rette, voldtar og roper skjellsord etter norske jenter, krever at vi skal rette oss etter dem (deling av jenter og gutter i gymen, skattepenger til moskebygging, hijab i politiet osv osv), som kaller oss rasister hvis vi er glad i vårt eget land og kultur osv osv:

    VÅKN OPP FOR F...!

    Ja, det er "in" å hate FRP, ja det er viktig å kjempe mot rasisme og for religionsfrihet, MEN du trenger ikke være rasist for å se hva som skjer i det lille landet vårt! Det er lov å være realistisk uten å bli sett på som rasist!

    Det er snakk om mennesker som har blitt hjernevasket fra de var små til å følge en religion som fremmer vold, hat og kvinnediskrimminering! Den burde ikke en gang få lov til å kalles en religion, men en ideologi på lik linje med nazismen. Disse menneskene kommer hit og tror de kan holde på akkurat som de har gjort i hjemlandet. I tillegg er vi jo kristne og ikke-troende her, og det er jo fyyyy fy i følge koranen, da fortjener man jo til og med å bli drept.. Rasismebegrepet blir slengt så mye rundt at ingen tør å si noe høyt om hva som skjer, og dette utnytter muslimene seg av. De roper rasisme hver gang de ikke får det som de vil, mens i hjemlandet er det totalforbud mot å bygge kirker...for kristne og jøder er jo svin...."I islamske samfunn er ikke-muslimer reelt og formelt klassifisert som mindreverdige. De har ikke samme rettigheter som muslimer, de må f.eks. betale mer i skatt, de har store begrensninger mht å eie eiendom, de kan ikke ha offentlige stillinger, de kan ikke ha muslimer som ansatte, de kan ikke i en rettssak vitne mot muslimer i samme grad som en muslim kan. Hvis det viser seg at offeret for en forbrytelse begått av en muslim er ikke-muslim, blir straffen halvert."http://vegardmartinsen.com/islamdenellevtelandeplage.htm)

    Og slutt å påstå at invandring ikke har noe med voldsstatistikken å gjøre. I 2009 var samtlige av ALLE anmeldte voldtekter i Oslo de 3 siste årene begått av innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn. "- Vi ser at flere av dem har et kvinnesyn som tilsier at de når som helst kan ta kontroll over andre personer, da helst kvinner, sier Rohde."
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3028203.ece
    Man bør da ha i tankene at bare noen få prosent av Oslos befolkning er innvandrere og at det dermed er alarmerende at de står for 100 % av de anmeldte voldtektene.
    http://www.rights.no/hrs_skrib_gen/arkiv/hrs_65.60_070221_130.htm
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6944861
    Og disse tendensene ser vi også i våre naboland:
    http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=41&tekstid=2242

    Det er jo heller ikke noe hemmelighet at alle andre folkeslag og folk fra andre religioner integreres mye lettere inn i samfunnet vårt uten problem, mens muslimene....nei, de nekter jo å integrere seg. Det samme ser vi i resten av verden..
    Forbanna idioter dere som lar dere kue og som lar dere lure av de utspekulerte muslimene. Hovedmålet til islam er å gjøre hele verden muslimske, uansett hvilken fremgangsmåte de velger. Tenk over dette neste gang du tror at de fleste muslimer er så liberale, snille og koslige. Muslimer bes til og med å lyge til de ikke-troende for at vi ikke skal mistenke noe... Ser ut som de lyktes blant dere sosialistene i allefall! amøber...

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.