onsdag 27. oktober 2010

18 årsgrensen.

Norsk tipping hever i løpet av vinteren aldersgrensen på spill til 18 år.
Det syns jeg er flott.
Folk får si hva de vil, men dette er mine meninger, og kanskje kan de være litt krasse, men det er ikke meningen å gjøre noen lei seg.

Aldersgrenser er viktig, barn må skjermes fra de mye av de voksnes verden.
Er man under 18 er man barn.
Tipping er ikke noe barn skal bruke penger på.
Selv om det er deres egne penger de bruker, så kan de ikke bruke pengene sine ukritisk.
Foreldre kan nekte barn å bruke penger på hva som helst, men en begrunnelse bør barnet få.

Jeg vil gå lenger, ut over tipping, og ut over 18 årsgrensen.
Mye av det vi i dag har 18 årsgrense på burde økes til 20 år.
Du blir ikke voksen over natten når du blir 18 år, heller ikke 20 år, men sjansen for at du har modnet mer når du er 20 enn når du er atten, er stor.
Pensjonsalderen blir stadig hevet.
Nav har hevet grensen for omskolering til 26 år for ikke lenge siden, dette pga av økt levealder og økt pensjonistalder.
Dette burde også gjøres for "voksengrensen".
De aller, ALLER fleste føler seg ikke voksne når de blir 18 år.
Kjøre bil burde vært 20 årsgrense.
Ta opp lån burde vært 20 årsgrense.

Jeg hørte på radioen i dag at ei jente på 18 år som var mistenkt for drap fikk spesialbehandling pga ung alder.
Det er likevel et drap.

Artikkel på VG om tippingen.

2 kommentarer:

  1. EG synes omskoleringsgrenså e for høge :D men ellers veldig enig, vett sjøl koss eg følte meg når eg va 18 ja..

    SvarSlett
  2. Omskoleringsgrenså kunne vært litt lavere ja, men siden alle grensene blir hevet syns jeg virkelig ikke at det er feil å øke aødersgrensene også!

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.