onsdag 20. oktober 2010

Tannlegeskrekk...?

Det sies at hver tiende normann lider av tannlegeskrekk.
Tannlegeskrekk kalles odontofobi
Det finnes flere forskjellige typer tannlegeskrekk.

Tannlegen - Ofte sett på som kald og ufølsom. Hvis du har hatt en opplevelse med en bestemt tannlege som ikke gikk helt slik den skulle, kan du risikere å utvikle tannlegeskrekken mer.

Smerte - Helt til nå nylig, har det vært nesten umulig å foreta helt smertefri tannbehandling. Til og med i dag kan noen behandlinger innebære litt smerte. Mange er veldig følsom når det kommer til smerte i munnen, og frykten for å oppleve den smerten kan være skremmene.

Bedøvelse - Enkelte, som har opplevd vansker med å puste ol. Kan være redd for å få bedøvelse. Man kan være engstelig for å få vansker med å puste eller svelge.

Lyder og lukter - Mange som har hatt negative opplevelser hos tannlegen, er redde for lydene og luktene som er på en tannklinikk. Spesielt lyden av borret.

Nåler - Hvis man har fobi for nåler, er man ekstremt redd for bedøvelsen tannlegen bruker.

Tannlegeskrekk utvikles som regel i barndommen, gjerne med dårlige opplevelser hos tannlegen eller at en blir fortalt skrekkhistorier.

Det er hovedsaklig fem alternativer for løsning på tannlegeskrekk:

• Samtaleterapi
• Oral premedisinering
• Lystgass
• Sedasjon
• Narkose

Råd for deg som har tannlegeskrekk og skal til tannlegen.

1. Det er mange som har tannlegeskrekk, og tannlegen er forberedt på at du kan være en av dem. Snakk med tannlegen om det, så du føler deg tryggere på han/hun til tannlegetimen.

2. Ikke være redd for å be om pauser underveis i behandlingen. Avtal på forhånd hvor mye som skal bli gjort, og behandlingstempoet.

3. Velg et tidspunkt som passer deg bra. Møt opp uthvilt. Tren på avslappningsøvelser som du kan bruke underveis i behandlingen.

4. Hvis det er ønskelig kan du ta med deg musikk, eller be tannlegen/personalet om å sette på musikk som får deg til å slappe av.

5. Si ifra hvis det gjør vondt! Ettersom du er den eneste som kan merke det, er det viktig du gir beskjed hvis det gjør vondt eller er ubehagelig.

6. Ikke vær redd for å be om lokalbedøvelse.

7. Føler du deg tryggere når du kan se hva tannlegen gjør? – be om speil!

8. Ta med en nær venn/familie.

9. Gå ofte til tannlegen for å bygge opp et godt forhold til han. Dette kan gjøre at tannlegeskrekken gradvis vil avta.






Tannlegeskrekk? Nei, jeg har ikke det.. Og heldigvis for det for jeg er velsignet med dårlige tenner gjennom arv.
Uansett hvor mye jeg pusser og hvor mye tanntråd jeg bruker, uansett hva jeg gjør så har jeg alltid hull når jeg skal til tannlegen, og ja, uansett hvor kor tid siden det var sist.
Så jeg må gå fast to ganger i året for å sjekke, men de finner jo alltid noe så det blir ikke bare to ganger.
Jeg skulle gjerne hatt mer penger, for det er dyrt.

I dag var jeg hos tannlegen pga en veldig tannverk, og ja, den må rotfylles, nr 4 i køen på bare 4 år.
Hellepelle! Skulle trodd jeg ikke gjorde aent enn å tygge godterier og drite i tannpussen!
Men i dag var det lite kjekt.
Jeg er ganske likegyldig til hele tannlegetimen, uasnett hva de gjør så "jaja, det går så fint... Kjør på".
Men i dag! Da rant tårene, og det var IKKE fordi tannlegen traff en nerve, men det var frodi det var så smertefult.
Jeg har visst enormt betennelse i den verkende tannen.
5 bedøvelser satt av 2 forskjellige tannleger klarte ikke å bedøve ned, så ingenting ble gjort i dag, uttennom nesten 2 timer med bedøvelsesspøryter, og vente på at det skulle virke.
Og det som gjorde vondt var rett og slett når han blåste i tannen for å sjekke om jeg kjente det.
Gubban så intenst VONDT!
IIIKK!

Så å er jeg satt på pencilin og skal tilbake på mandag, og nå krysser jeg fingrene for at det skal gå bedre neste gang.

_________________________________________

Jeg kom over en artikkel om en liten jente på 8 år som døde av tannlegeskrekk.
Det høres helt gale ut, men når du først leser artikkelen og forstår hva det gjelder så skjønner du hvorfor den dramatiske overskriften.
Aviser har en tendens til dramatsiek overskrifter, det fenger leseren.

Sophie 8 år døde i 2005, tre uker etter en tannoperasjon.
Da melketennene begynte å løsne, nektet Sophie å åpne munnen for å spise.
Hun ble lagt inn på sykehus, og 8 tenner ble fjernet, i håp om at hun skulle spise.
Men det ble ikke bedre, hun lå på sykehuset en liten stund og fikk føde gjennom en slange.
Når hun kom hjem nektet hun fortsatt å spise.
Hun tok av 11kg og døde 3 uker etter hun var kommet hjem fra sykehuset.
ARTIKELEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.