onsdag 13. oktober 2010

Hos lungespesialisten

I går var jeg hos hos en lungespesialist, endelig.
Jeg har slitt sånn med astmaen min de siste par-tre månendene og fastlegen min har ikke følt hun har hatt nok kunnskaper til å håndtere det.

På forhånd måtte jeg ikke ta noe medisin mot astmaen den uken.
Bare hvis det var helt nødvendig, og det har det jo vært hver bidige dag, så tungpustet som jeg er for tiden.
Sikkert blanding av stress og den snikende kulden som gjør at jeg blir sånn.
Astmaen min slår ut når jeg er stresset, ved kulde, værforandringer, sykdom som infuensa og forskjølelse, allergi, ved matlaging og ved sterke følelser...Hos meg selv.
Så at jeg ikke er syk med astma hele tiden er jo et under.
Den siste tiden har jeg ikke hatt det helt topp, jeg skal ikke lyge på meg noe annet.
Jeg vært nedfor, ja, og dette henger jo sammen hos meg.

Han her spesialisten holdt til i Stavanger sentrum, og jeg parkering der i 2tiden på dagen pleier ikke å være noe problem, men det er når det ikke er høstferie!
Jeg tenkte ikke på det jeg, som student har jeg ikke ferie, nå altså.
Parkeringspplass var ikke lett å finne, og tiden nærmet seg styggfort timeavtalen.
Jeg fant faktisk parkeringsplass, såvidt, men da var det også 2 min til jeg skulle være der.
Hva annet kunne jeg gjøre enn å løpe da?
Ikke noe vakkert syn.
Ihvertfall var jeg svært tungpustet da jeg kom fram til legen.

Vel framme hos legen ble jeg kjørt gjennom mange pustetester.
Hehe, så tett som jeg var i pusten så var det ikke rare resultatene jeg fikk, selv om jeg hadde hentet meg en del inn igjen.
Lungekapasiteten viste 52% av normal kapasitet.
Hun som tok testene på meg viste ikke helt hva hun skulle si..Hun så på meg og kremtet og sa "du vet du har redusert lungekapasitet?".
Da måtte jeg le, selvfølgelig sa jeg, jeg har jo tross alt hatt astma siden jeg var et år :)
Hun ble faktisk lettet, for hun trodde sikkert det kom som en overraskelse på meg.
Jeg fikk så noe medisin, 10min etterpå tok jeg testen på ny.
Nå var den mye bedre, jeg tror den lå på 75% nå.

Jeg tok også en "prikktest".
Altså tester for allergier.
De drypper flere dråper på armen og stikker nedi for å få hull på huden.
Etter 10min registerer de størrelsen på hevelsene som kommer/ kan komme.
6 er det meste og 0 er det minste, altså ingen reaksjon, ingen allergi.
Jeg klarte dessverre ikke laste opp bilde nå, for jeg tok bilde av armen etter på.. Det var nesten bare 6ere, så jeg så ut som en som hadde bullepest eller noe i den duren.
Armen mmin var bare en eneste klump blitt.
Jeg reagerte med 6+ på alt pollen, 5 sorter, så våren er ingen god tid for meg.
6+ på katt, 5+ på hund, 6+ på hest, 4+ på midd og 4+ på husstøv.
Ingen reaksjon på soppsporer, muggsopp.

Inne hos legen fikk jeg resept på nye medisiner som jeg skal prøve ut.
Jeg håper virkelig de er bra, for jeg har prøvd så mye opp gjennom åreneog ingenting har vært særlig effektivt på meg utennom akkutt medisin, forbyggende har ikke så mye effekt, dessverre.

Jeg fikk også beskjed om når pollensesongen starter må jeg ta allergisprøyte, altså kortison for å hidre/minke reaksjon på pollen.
Dette er noe de ikke gjør på så mange lenger, men siden jeg har allergi som er tett koblet til astma og pollenallergien min er så kraftig så må jeg nesten gjøre det.
Jeg har alltid hatt en vanskelig astma, jeg håpet at det ble bedre når jeg ble voksen.
Den er egentlig ikke blitt bedre, jeg er bare blitt flinkere å ta hensyn til den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.