mandag 22. november 2010

Valg som ikke er riktige, men heller ikke feil


"It's all about the choices you make.. Or don't make"
........................................................................
Livet består av valg, små valg, store valg, vanselige valg og lette valg.
Valg man tar, valg man overser, valg hvor vi egentlig ikke har noe valg, personlige valg, samvittighets valg... Og valg man vet får stor betydning for livet framover, valg det ikke er noe fasit på, som ikke er riktige, men heller ikke feil.

Det er det siste valget dette innlegget handler om.

De fleste av oss kommer oppi slike valg som det, vi vet det når vi møter dem, vi kjenner det i kroppen, i hodet, i hele oss.
Det er et valg av betydning, og det gjelder å velge riktig.
Så er problemet, det er ingen fasit, valget er personlig, men uansett hva du velger så vil det forandre livet ditt som du kjenner det fram til dette tidspunktet.
Og selv om det ikke er noe riktig og heller ikke noe feil, så kan det du velge i lengden bli feil, men det vet du ikke før du har valgt... Og du kan ikke gå tilbake på dette valget, du må leve med det.

Slike valg kaller jeg for veiskille.
Jeg har opplevd noen slike veiskiller i livet, og når jeg har møtt på veiskillet, så har jeg kjent det på kroppen.
Jeg har visst dypt inni meg at ting ikke blir som før, etter valget.

Et av disse valgene jeg tok, er noe jeg fortsatt tenker på, selv om det er mange år siden.
Uansett hva jeg valgte, hadde det blitt feil, men ingen av alternativene var riktige heller.
Jeg vet at det valget jeg tok var logisk kalkulert, og det var selvoppofrende, mener: jeg gjorde det ikke først og fremst for meg selv.
Jeg tenker mye på det, "hva om jeg hadde valgt det jeg ønsket aller mest? hva da? Hvordan hadde livet vært i dag?"
Men jeg vet at i bunn og grunn var valget, tungt som det var også riktig.
Men mest sannsynlig kommer jeg alltid til å tenke på det, valget jeg tok, og valget jeg ikke tok.

Og for dere som lurer, nei, det var aldri snakk om et abort..
Men for mange er nettopp dette et sliktt valg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.