tirsdag 9. november 2010

Noen ganger får vi oss en lærepenge

Noen ganger i livet får vi oss en lærepenge, vi lærer av feil vi gjør.
Ofte er det dette som sitter best, å lære av feil er en glimrende måte å lære på, men det kan også være en dyr måte å lære på.

Dette jeg skal fortelle nå, er ikke noe som hendte nylig, det er et par år siden, men fortsatt sitter det spikret og kommer alltid til å gjøre det.
Det jeg lærte: Aldri forlat huset med vaskemaskinen på.
Dette gjelder selvfølgelig alle maskiner, vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel osv.
Hvorfor? To ting som jeg kommer på, det kan begynne å brenne og det kan bli oversvømmelse som fører til vannskader eller nedbrent hus... Som igjen fører med seg problemer med forsikringsselskap, innkjøp av nye ting (les:møbler), midlertidig utbytting av boplass.
Det kan føre til flytting og økonomiskeproblemer.

Jeg var ganske heldig da, jeg slapp mye av dette.

Dagen det skjedde, var jeg på jobb.
Jeg hadde satt på vaskemaskinen før jeg gikk.
Hell i uhell var at akkurat den dagen var det en mann hos oss som holdt på å rive opp gulvet, fordi vi et par uker før hadde hatt problemer med en lekk varmtvannsbereder.
Dette gikk på forsikringen, men lite kjekt å komme hjem til oversvømt leilighet, spesielt når vi akkurat hadde kjøpt den.

Uansett, det var en mann hjemme hos oss, og FLAKS i uflaks for oss for hadde han ikke vært der så hadde huset brent ned.
Nå hadde det seg slik at jeg gikk tidlig hjem den dagen, men jeg hadde ikke kommet tidlig nok hjem til å forhindre en brann, mest sannsynlig.
Mannen hadde skrudd av maskinen ca 1 time før jeg kom hjem, da hadde den stått på ca halve vasketiden.
Mannen skulle bare en tur på toalettet da han merket at her var det noe galt.
Det dryppet fra tak og vegger og det var en enorm hete på badet.
Så takk til naturen som gjorde at mannen måtte på do!

Da jeg kom hjem rant det fortsatt fra hele badet, det var nesten som om badet holdt på å smelte, slik opplevdes det, enormt varmt og vann over alt, det dryppet ned i hodet mitt da jeg var der inne.
Det luktet skikkelig svidd også.
Vannet i vaskemaskinen var sikker rett under 100 grader, jeg brant meg når jeg tok på maskinen og seinere når vi tok den fram så vi at litt av slangen var svidd.
Vi ringte reparatør som hentet den dagen etter, til gjengjeld fikk vi en lånemaskin, akkurat maken til vår.

Seinere fikk vi beskjed om at mye var smeltet inni maskinen og at vannet bare stod å kokte, noe som sjeldent skjedde så det var selve fabrikken som skulle gi oss ny.
Men vi hørte aldri mer, hvrken fra reparatørene, selve selskapet eller fabrikken, gjentatte ganger ringte vi... Det er nå noen år siden, og fortsatt har vi lånemaskinen hjemme hos oss.
Vi fikk aldri noe ny maskin, og den gamle aner jeg virkelig ikke hvor er.
Det stod LÅNEMASKIN med svart tusj over hele fronten, det har jeg klart å få bort, for det så rimelig rart ut.
Jeg regner med at jeg aldri kommer til å høre noe fra dem, og jeg har for lengst gitt opp å ringe...

Hva lærte jeg her??
ALDRI gå fra vaskemaskinen, det var ikke min feil at huset ikke brant ned!!!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.