fredag 5. november 2010

Hva du må huske på når du handler på nett fra utlandet.


Netthandel er gøy.
Så kommer pakken i posten og *HYYYL*, det ble jo MYE dyrere enn du hadde regnet med!
Plutselig kostet ikke de skoene lenger 250kr lenger, de kostet jo plutselig 400kr!
Da var dte ikke så billig likevell.
Mange, om ikke alle er jo klar over tollavgiften vi har i Norge.
200kr kan vi handle for, tollfritt.
199kr kan "tingen" du kjøper koste...

Per dagsdato er det;
24 EURO
34 US DOLLAR
21 BRITISKE PUND
OSV

Frakt kommer utennom, det regnes ikke med.
Så du kan handle opptil 199kr uten å måtte betale avgift for det, om varen koster 400kr inkl frakt hvor varen i seg selv koster 199kr, skal du IKKE betale tolltillegg.
Det er greit å vite.
Tollavgiften er på 25% av verdien av det du kjøper.
I tillegg kommer det tollbehandling på 110kr.
Så det lønner seg ikka alltid å kjøpe billige ting som du må tolle for, men heller dyrere ting som du sparer på uansett. ( Nederst legger jeg ut nyttige linker)

Jeg handler mye på nett fra utlandet, MYE, så jeg har funnet noen triks som jeg kan dele med dere.
Om du har betalt ober 199kr for varen, så kan du be selger sette verdien på varen som mindre enn det den er.
Eller, du kan be selger om å sende pakken som gave.
Man kan motta gaver for opptil en verdi av 1000kr uten å fortolle dem.
Men jeg ville, om ikke verdien er mange tusen kroner, gått for det første alternativet.
Jeg har aldri opplevd at selger har latt være å gjøre det hvis jeg har spurt.
Det er bare til å skrive en email, eller eventuelt en kommentar når du kjøper på nettet.
Det er som regel alltid en rubrikk hvor du kan skrive en kommentar.

En annen ting er, ta vare på kvittering, forsikre deg om at du har mulighet til å printe ut en kvittering.
Dette er viktig, for av og til hender det at selger skriver at verdien på pakken er høyere enn det du faktisk betalte for den.
Jeg lover at det er surt, og ja, jeg har opplevd det selv, men det skjer ikke ofte.
Jeg tror at det har hendt sånn ca 1 av 100 for meg, 3 ganger har jeg opplevd det.
Og har du kvittering så går det fint ann å ordne det, men sett av god tid....
Dette skjer spesielt med pakker som har en verdi som jeg aldri hadde drømt om at jeg måtte betalt tollavgift for, som en gang jeg kjøpte noe for 9 US DOLLAR, og selger satte verdi til 60 dollar i stedet.
Ikke spør meg hvorfor.
Jeg fikk ihvertfall en grei regning fra tollvesenet...Som jeg fikk strøket fordi jeg viste kvitering.

Det ER gøy å handle på nett, du kan finne mye fine ting til en langt billigere peng enn her hjemme.

Noen nyttige sider å sjekke ut om det er noe du lurer på om toll og avgifter.
Have fun!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.