tirsdag 6. juli 2010

Indisk mat og Mango Lassi

Jeg elsker indisk mat! For øyeblikket tror jeg det er favoritten min.
Dessverre har jeg få rundt meg som syns det samme, så det blir ikke til at jeg hverken går ut og spiser det så ofte, eller at jeg lager det hjemme for ofte.
MEN, når jeg først skal spise det, MÅ jeg ha en Mango Lassi ved siden av.
Ikke fordi jeg ikke tåler sterk mat og må døyve det streke med det, men rett og slett fordi det er så godt.

Mango Lassi brukes av mange til å døyve chillien, og det gjør at maten smaker bedre, det sterke tar ikke fulstendig over.
Gitt at du bestiller sterkeste maten da (som jeg gjør).
For de som ikke vet hva denne drikken er for noe, så kan det enklest forklares som en smoothie.

Den er ganske enkel å lage hjemme selv også.
Det finnes mange forskjellige oppskrifter på den, og det finnes mange forskjellige ingredienser det går an å bruke.
Standar er mat yoghurt, fersk mango og vann.
Utover det blir det brukt sukker, brunt sukker, salt, fersk mynte, melk, pistasjnøtter, appelsinjuice, kefirmelk osv... Så det er ikke lett å velge seg ut en god oppskrift i myderet der ute.

Jeg har prøvd mange, og har kommet fram til at det enkle er ofte det beste (faktisk).

- 1 sk mango
- 2 dl matyoghurt (evnt yoghurt naturell)
- 3 dl vann
- evnt litt brunt sukker (det smaker du til etterhvert)

Mos mango sammen med yoghurt med en stavmikser, og tilsett vann, litt om gangen, for å se ann konsistensen.
Smak om du vil ha i sukker, da må du mose mer isåfall, for ikke å knase på sukker... Æsj, det er ikke noe godt ihvertfall.
Skal du være ordentlig fancy, moser du litt mango for seg selv og heller dette over når drikken er i glass, deretter har du en liten kvast med mynteblader på toppen!
Fancyspancy, og nydelig godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.