torsdag 20. juni 2013

En nydelig firkløverkake!


Jeg har smakt flere firkløverkaker, men denne var desidert den aller, aller beste, ingen over ingen ved siden? Er det ikke det man sier?
Jeg fant den her inne på nettet, på en blogg, men jeg klarer ikke finne tilbake til den.
Heldigvis skrev jeg ned oppskriften.
Men kakeformstørrelse. blir gjetting, tipper 22cm, det var ihvertfall det jeg brukte :)

KAKEN:


  • 200g kokesjokolade
  • 200g smeltet smør
  • 4 egg
  • 2dl sukker
  • 1,5dl hvetemel
GLASUR

  • 200g firkløversjokolade
  • 25g smør
  • 1ss maizenamel


Smelt sjokoladen i smøret på svak varme.
Lag eggedosis av egg og sukker, rør inn siktet hvetemel hvis du har god tid, har du dårlig tid kan slumpe alt oppi og håpe det går bra.. Det gjør som regel det. I og med at denne kaken ikke skal være spesielt luftig, trenger du ike være så nøye på hvor fint du vender eggedosis og mel sammen.
Jeg pleier bare mixe det sammen.
Tilsett sjokoladeblandingen, mix.

Ha i en 22cm kakeform.
Stek i forvarmet ovn, 175C* i 30-40 min.
40 min er som regel bra, stikker du i midten på kaken skal den egentlig se ut som om den ikke er ferdig, det SKAL henge igjendeig på pinnen/gaffelen/kniven.. Det du stikker ned i kaken ihvertfall.
Steker du i 40min er du ihvertfall sikker på at den er stekt ferdig.

Glasuren lager du med å smelte smøret og skru ned til svak varme når du smelter sjokoladen i, balnd i maizena og rør godt.
Ha på den avkjølte kaken når glasuren er lunken.

Setter du kaken kaldt stivner den, altså glasuren og egentlig hele kaken i det heletatt.
Liker du det, så fint.
Men jeg syns kaken smaker best når den står ute, helst litt varmt før servering.
Klissete og god :)

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.