tirsdag 18. juni 2013

Ååå, den kjekke gule lappen i frontruta på bilen...



Jeg fikk en kjekke gul liten lapp festet på frontruta mi for et par uker siden.
Go to love it..
Så må jeg bare si at "kontrollavgiften", heretter boten, på bilde ikke er den jeg fikk, ønsket ikke å ta bilde av den da den er brent,  glemt og begravet.
Ihvertfall mentalt.

Denne her boten ja.
Vet du hva, jeg måtte klage på den, virkelig, og jeg skal fortelle hvorfor.
Men først må jeg si at å klage på en slik bot er fånyttes, uansett hva du har å komme, uansett, så har de et motargument.
Uansett.
Poenget ditt kan være pokker så bra, men uansett, motargumentet gjerne ikke fult så bra,
men det veier selvfølgelig tyngst.
Det er bare til å punge ut.

Jeg har opp gjennom årene fått avskrevet fartsbøter ( EN bot), en bilbeltekontroll ( ja virkelig teit, og jeg lover at jeg alltid har bilbelte på nå), og jeg har til og med fått strøket restskatt fra staten, ikke en liten restskatt heller. Men det er mange år siden.
Men i de tilfelle gikk det ann å argumentere, her var det plukk meg umulig.
Og jeg var saklig, til punkt ig prikke, og syns selv det jeg kom med var minst 10 ganger bedre enn svada og gjentagelsene de serverte meg.
Egentlig så visste jeg det var fånyttes å klage, for saken var klar slik dem så det. Det visste jeg, men det var en del faktorer jeg måtte få forklart.
Så, inntrykket jeg fikk var : Parkeringsbot du få er til for å betales, punktum, enden på visen.


Hva som skjedde den flotte 31 mai 2013 var følgende:

Jeg hadde en avtale på hudpoliklinikken kl1030, dette var en time jeg hadde ventet på lenge og var kjempestresset når jeg var seint ute (grunnet en drittbleie fra min minste, hva kan jeg si, småbarnsmødre må bergene gd tid, jeg vet).
Så kom jeg da der, på parkeringsplassen, og jeg må påpeke at jeg aldri har parkert det tidligere, så jeg visste faktisk ikke at det vr parkeringsautomat, men greit, selvfølgelig burde jeg tenkt det.
Og selvfølgelig så jeg ikke at det var en MAX 30 min gratisparkering før jeg kom ut fra poliklinikken, da lyste den mot meg der jeg valset ut døren.

Betalingsautomat ja, javel, jeg for bort og skulle betale, kl var 1035.
Og var bekymret for at avtalen min ble hoppet over (siden jeg visste på forhånd at det kun var snakk om 1-15min timen varte) og de gikk videre til nestemann.
Jeg hadde jo selvfølgelig ingen mynter med, typisk, så jeg fikk bruka visaen.
Men uansett hvilken vei jeg dro kortet, så ville det bare ikke bli lest.
Så jeg måtte gi opp, så i klagen skrev jeg nettopp dette.

Svaret jeg fikk:

Dehevder at automaten var i ustand da De parkerte. Vår driftssentral loggfører alle feil på betalingsautomatene. Det er ikke registrert feil i det tidsrommet De hevder feilen forelå. Våre betjenter kontrollerer også automatene for feil før de startet håndheving av et område.

Andre svar:

 "Dette avvises fra selskapets side. Som opplyst i vårt forrige svarbrev var det ingen feil på automaten, og fører er selv ansvarlig for å ha tilgjengelige kort som fungerer/evt mynt som kan benyttes"
Ja, jeg måtte skrive to klager, for den førstete virket det bare som de skummet gjennom å tok for seg enkelt punkter.. Så jeg forklarte situasjonen nøye i neste klage.
og dessuten hevdet jeg IKKE at automaten var i ustand, bare at kortet mitt ikke ville bli lest.
Jeg skrev at gjerne mtt kort mtte byttes, men jeg hadde ikke hatt problemer verken før eller etter dette, kortet er relativt nytt,

Det som skjedde videre var at jeg dro opp mobilen, tastet inn nummeret som stod på automaten, og sprang avgårde til min timeavtale.
Jeg ringte mens jeg sprang, og kom selvfølgelig til en automatisk telefomnsvarer av type mannstemme.
Det ble det opplyst om alt mulig. Som det pleier å bli... Blabla jaddijaddi...

Da jeg kom inn på poliklinikken, ble jeg tatt imot med en gang.
 Så jeg måtte legge på før samtalen ble registrert.
Detsier seg selv at jeg ikke kan snakke i telefon hos legen.

Svar på første klage:
På automaten er det opplyst et telefonnummer som kan benyttes ved betalingsproblemer. De hevder at det var kø på det telefonnummeret De ringte. Dette går til vår driftssentral, som registrerer feilmeldingen. Dersom De har henvendt Dem til oss utenom våre åpningstider, må De legge igjen melding om feil på en automatisk telefonsvarer. Vi kan ikke se å ha registrert noen henvendelse fra Dem før kontrollavgift ble ilagt.

Svar på andre klage:
Det påpekes at De ikke fikk svar på det telefonnummeret som var opplyst på automaten. Vi gjør oppmerksom på at det kan legges en lapp i kjøretøyets frontrute ved betalilngsproblemer, noe som ikke var fremlagt hos Dem. 
Ok, det er forståelig at de svarer med dette, men en skulle tro at de skjønte jeg ikke hadde tid til å finne frem penn og papir, noe jeg heller ikke hadde med meg. Hadde jeg hatt tid til å skrive, hadde jeg også hatt tid til å ta ut småpenger i butikken ved siden av. Just sayin...


På denne bakgrunn opprettholdes vårt krav på betaling av kontrollavgiften. Klagen er etter dette å anse som endelig avslått, og saken vil ikke bli tatt opp til ny intern behandling. Saken kan påklages

Jeg kom ut fra timen min kl 1049, og så parkeringsvakten sette seg i bilen. På boten står det at den ble skrevet kl1048.

Jeg fikk med meg en skriftlig bekreftelse på at jeg hadde vært på poliklinikken, da dette var et problem som ofte oppstod når en prøvde å betale med kort.
Men de var ikke intresert.

Jeg ringte med en gang jeg kom ut, det tok lang tid å komme gjennom, mannen jeg snakket med sa jeg måtte sende skriftlig klage, og at jeg hadde nok god grunn. Javel.

Jeg regnet ikke med å slippe boten, feilen er tydeligvismin,noe jeg ikke har problemer med å forstå, helt ærlig.
Men jeg tenkte kanskje de ville ha forståelse for situasjonen, være litt medmennesklig.
Men kanskje er det slik at de som svarer på henvendelser få bonus etter hvor mange de gir avslag?
Ikke vet jeg.

Men greit, bot betalt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.