tirsdag 5. juni 2012

Siste jordmortime i dag..

I dag var jeg på den aller siste jordmortimen.
Nå gjenstår bare en legetime som er på termindato, 12 juni.
Selv om det er fint at det tydelig nærmer seg slutten, så er det jo litt vemodig også for jeg er ganske forberedt på at dette er mitt siste svangerskap, og da var det min siste jordmorkontroll.
Men, man vet aldri med slike ting, plutselig blir det en fjerdemann, selv om jeg ikke helt klarer å tenke meg det.

Jeg vet ikke om jeg fikk så mye utbytte av denne timen, eg var der jo for en knapp uke siden, så mye nytt var det ikke å komme med.
Jeg  har et fint blodtrykk og vekten er fin, gått opp mindre enn ventet, men mer enn jeg ønsket ;)
Babyen ser ut til å ha det bra, og hun mente han var "knapt" festet med hodet.
Jeg spurte om hun kunne sjekke om jeg begynte å bli moden og om det var åpning.
Det er IKKE noe de skal gjøre om du ikke ber om det selv (legen jeg gikk til i forrige svangerskap skulle alltid inn å grafse, hva han kjente etter vet han vel gjerne knapt selv...IKKE lov).

Dommen ble: Moden og temmelig avflatet livmorhals, med ca en cm åpning..Altså hun fikk inn en fingertupp.
Hun kunne dytte hodet til babyen opp, noe som gjorde at hun trakk tilbake det hun hadde sagt om at han hadde festet seg. Så det vil si at han fortsatt kan finne på å snu seg over til sete eller tverrleie, som hun sa. Men det er ikke noe jeg grubler over.
Jeg vil  are si til de som lurer, det er ikke spesielt godt å få utført en slik undersøkelse, det er ømt og det svir som bare pokker.
Når hun var der inne foretok hun like godt en tøyning/stripping av mormunnen (åpningen til livmoren), og for de som lurte på hvordan det kjennes..Så går ikke det an å beskrives, det kjennes ut som om noe utvendig vil prøve å tvinge i gang en fødsel, og det er jo strengt tatt det som skjer.
Smerten går ikke an å sammenlignes med noe, men jeg ser for meg et stort sår som de river kantene til hver sin kant og tvinger åpent.
Tviler på at det hadde noe nytteeffekt denne gang, men da jeg var gravid med andremann, startet en slik prosess riene.

Konklusjonen til jordmor ble: Hun tviler på at det blir noe fødsel før termin.
Noe jeg ikke trodde heller.
Så jeg fikk telefonnummer til fødepoliklinikk som jeg skal ringe mandag 18 juni om ingenting har skjedd, og da blir det muligens satt igang den 19 juni.
Jeg er innstilt på å ringe jeg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.