tirsdag 5. juni 2012

Doula

Det er lenge siden jeg hørte om doula.
Når vet jeg ikke, men det kan tenkes at det var når jeg var gravid med førstemann.

En doula er en erfaren og profesjonell fødselshjelper som som gir støtte til kvinnen og hennes partner før, under og etter fødsel.
Hun har ingen medisinske oppgaver, en hennes fokus er å være en trygg, beroligende og støttende person, som kjenner paret og deres ønsker for fødsel. Hun er overhode ikke noe substitutt for en jordmor, men kan inngå som en del av "fødselsteamet". Hun er ikke bare en støtte for den fødende, men ofte en god støtte for far også.
Oppgaven som doula er å treffe paret noen ganger før fødsel, hjelpe med avslapping og avspenning, massasje osv. Du skal være til disposisjon for fødsel tre uker før termin, og to uker etter fødsel, for å snakke gjennom opplevelsen og gjerne bidra med ammeveiledning om det er ønskelig.
Ordet doula kommer fra gresk og betyr "kvinne som tjener", og doulaen var viktig for den fødende i gamle Hellas.

Så hvorfor skriver jeg om doula??
Enkelt og greit fordi jeg kunne tenkt meg å blitt en doula selv.
Jeg er nok over gjennomsnittet opptatt av fødsel og svangerskap, og har alltid ønsket å bli jordmor, men det er nok fram i tid,det tar tid.
For noen dager siden satt jeg og leste om doula, og hvordan bli det her til lands.
Jeg kom over siden til den norske doulaforeningen og der fant jeg akkurat all den info jeg har sett etter.

Det kreves ikke akkurat veldig mye for å bli doula, 6000,- og to langhelger.
Tenkte jeg skulle se om det var noe kurs til høsten, det hadde passet mitt i blinken, men det avholdes kun et kurs i år, og det begynner til helgen..
Jeg ble invitert til å komme, men ser at det krasjer litt med den kommende fødsel :)
De skal ihvertfall kontakte meg når de bestemmer seg for å starte nytt kurs.

Så vi får se :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.