søndag 24. juni 2012

Da er jeg blitt melkegiver

Dette var noe jeg tidlig i graviditeten, siden jeg tidligere alltid har hatt overflod av melk.
Jeg vet hvor sårt behovet for brystmelk er til de premature og de syke innlagt ved nyfødt intensivavdelinger.
Etter at jeg var i praksis der,fikk jeg virkelig erfare det og.
Brystmelk er medisin nr1 til de små inneliggende pasientene.
Mødre med premature barn kan ha vanskelig for å få i gang en opptimal melkeproduksjon tidlig, og dette også gjelde mødre til fullbårne barn innlagt ved avdelingen.
Det tar noen dager å få etablert en god melkeproduksjon.
For de med premature barn, tar det enda lengre tid.

Da så Marco ble lagt inn på nyfødt avdelingen, ble han satt på pencilin,noe som gjørde athan trengte en viss mengde melk i døgnet.

60ml per kilo kroppsvekt per døgn=
60ml*4,26kg= 255,6
256 ml skulle han ha fordelt på 8 måltider i døgnet = 32 ml per måltid

Han tok svært lite melk i begynnelsen, så jeg måtte pumpe for å sonde. Han fikk 1 måltid  med melk fra melkebanken, for jeg måtte få igang melkeproduksjonen min.
Så jeg pumpet hver tredje time, hele døgnet, og jeg skal love at melkeproduksjonen kom i gang og vel så det.
Da Marco ikke var 3 døgn en gang, ammet jeg ham med 30 ml melk, for så pumpe ut 240 ml etterpå.
Vi snakker om overproduksjon her.
Og siden jeg var i selveste avdelingen som melkebanken er knyttet til, så ble jeg tidlig spurt om jeg kunne tenke meg å gi av melken som var til overs.

Så da jeg reiste ble jeg utstyrt med pumpe, beger til å ha melk i, håndsprit, ja alt man behøver for å kunne være melkegiver.
Som melkegiver har de ikke anledning til å betale deg, men du skal ikke ha noen utgifter heller. Hver tirsdag og torsdag kommer de på døren å henter melken.

Så når tror kroppen min at den produserer melk til tre store trillinger :)

Søsteren min ble også melkegiver da hennes første barn ble født prematurt for mange år siden, etter fem måneder ga hun seg, og da fikk hun diplom for å ha gitt 50 liter melk.
50 liter, det er en del det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.