lørdag 11. februar 2012

Pizzasaus, nam nam!

Selvlaget pizzasaus slår alltid pizzasaus på boks, hver gang!
Det er så enkelt og så utrolig godt.
Da jeg begynte å lage pizza for mange år siden, så brukte jeg kun tomatpure som jeg smørte utover pizzaen, jaaah, herlig. Jeg syns det var godt, og det er jo ikke gale heller, det er bare det at dette er så mye bedre!

Herlig å bruke på pizza, innebakt pizza, innebakt pølse, eller som ketchup om du vil, eller som dipp til godt brød.

PIZZASAUS:

-2 bokser hermetiske tomater
-1 boks tomatpure
-1 stor løk
-6 fedd hvitløk (jada, du kan ta mer, eller mindre selvfølgelig)
-4 ss olivenolje
-1 dl kyllingbuljong
-1 ss honning (helst den lyse, flytende typen)
-1/2-1 ts cayennepepper
- smak til med oregano, basilikum og timian, jeg tar omtrent en god ts hver
-1 ss sukker
-salt og pepper

Fres løk og hvitløk i oljen, den skal være blank.
Bland i tomatpure, honning og sukkeret.
Stek kort og ha i de hermetiske tomatene (samme om de er hele eller hakkede), slå over buljongen (buljongen kan være litt sterkere enn det står på pakken, gjerne 1-2 terninger, begynn med 1, smak hva du syns).
Ha i resten og la koke min 40 min, helst en time.

Bruk stavmikser til å få den så glatt du vil. Har du barn feks, er det lurt å lage den heeelt glatt, men den er god både glatt og klumpete.

Sausen holder til omtrent 4 store pizzaer, jeg pleier å lage to om gangen, så jeg fryser ned halve sausen.

TIPS: Lar du den avkjøle, så blir den tykkere i konsistensen. Den kan virke litt tynn når den er varm, men jeg lover, den er perfekt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.