søndag 5. februar 2012

God, hjemmelaget tomatsuppe



Denne suppen er fantastisk god! Mye bedre enn posesuppe, garantert!
Så skal det så lite til for å gi den litt twaang.
Du kan for eksempel lag en mexikansk variant? Enste du trenger å gjøre da er å ha 1 ts cayennepepper oppi og strø over knust tortillachips, raspet ost og en liten dassj rømme ved servering.
Eller kanskje du lage en barnevariant?
Ha oppi makaroni de 10-11 siste kokeminuttene, og helt til slutt hakket pølse.
Eller hvis du vil servere den som forrett i kanskje? Da kan du helt enkelt hakke litt frisk koriander å ha over, det smaker i tillegg nydelig.
En oppskrift, flere supper??

TOMATSUPPE ca 4-5 personer

-1 stor løk
-3-5 fedd hvitløk
-2 store ss smør
-2-3 terninger grønnsaksbuljong
-14 dl vann
- 1/2-1 dl fløte
-2 ss hvetemel
-Boks hermetisk tomater
-3 store ss tomatpure
- 1 ts sukker
-1/2-1 ts salt
-Litt pepper
-1/2 ts basilikum
-1/4 ts timian

Der jeg har skrevet feks 1/2-1, eller 2-3, så betyr det at du må smake til selv. Og når det gjelder buljong, så er det lenge siden jeg har brukt buljong kjøpt i butikken, jeg bruker Alpnæring sin buljongpasta som er desidert en av de bedre, derfor er jeg litt usikker på mengde buljong, men det er vel 1 terning/blokk per 5dl hvis jeg ikke husker feil, derfor vil jeg anta at du ihvertfall trenger 3 terninger, gjerne mer, for grønnsaksbuljong smaker mindre enn annen buljong.
Vel, da var det klart, videre til: How to do it!

Hakk løk og hvitløk, stek lett i smøret.
Det skal blir blankt.
Ha så over melet, rør inn, og ha så litt av vannet over.
Rør inn tomatpureen og ha i sukker, salt og pepper, og resten av krydderet.
Ha i halvparten av vannet, buljong og tomater på boks.
La koke ca 20 min, ha i nesten alt resterende vann (hold litt tilbake i tilfelle den blir for tynn), bruk stavmikser til å mose det glatt.
Ha i fløten, miks litt til, ha i evntuelt resten av vannet.
HUSK Å SMAKE TIL UNDERVEIS!

For en liten twang på suppen, ha i litt cayenneppepper, eller fersk chilli... Fersk chilli er alltid digg.
Ellers så kan du se om du ønsker å lage en mexikansk variant som nevnt over :9
Lykke til :)

2 kommentarer:

  1. DU leste tankene mine :D tenkte eg sko spør om du kunne legge ut oppskrift på suppå^^

    SvarSlett
  2. Allways here to please :)

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.