søndag 20. januar 2013

Den beste lukten i verden?





Vell, Jennifer Aniston kan mene hva hun vil (og mange er sikkert enige) at mannen du elsker lukter bedre enn alt annet i verden.
Kanskje fordi han lukter trygt, kanskje fordi du er gladest i ham i hele verden så alt ved ham er best, eller kanskje rett og slett fordi du har valgt parfymen han bruker.
Ikke vet jeg.
Men jeg er ikke enig.
Det er ikke den beste lukten.

Det finnes mange fantastiske lukter.
Lukten av den første snøen feks.
Eller lukten av regn etter lang tid med tørke.
Eller lukten av nyfødt baby.
Lukten av baby i det hele tatt kvalifiserer jo til medalje.
Noen syns at lukten av nye bøker er fantastisk, og ungdommen i huset elsker lukten av nye dataspill.
Lukten som følger med en ny bil, er jo helt spesiell. Det lukter nytt, og ubrukt.. Og den minner overhode ikke om alle de tusen du nettopp brant av for herligheten.
Lukten av nystrøket tøy som har hengt ute og tørket på en solfylt sommerdag, er utvilsomt en av mine favoritter. Hvem sover ikke godt den natta?
Hyttekos foran peisen med en kopp rykende varm kakao, der er det mange gode lukter.
Nyvasket hår? På din kjære?
Blomsterbuketten i ditt eget bryllup... Glemte du å lukte? Hvis du ikke er gift enda, ikke glem å lukte... Lukter tar vi med oss hele livet.
Lukten av skog, så langt øye kan se.
Eller lukten av havet, en sommerdag.
Lukten av fisketuren du aldri glemmer.
Lukten av ferie og nytt land som slår imot deg idet du trør ut flydøra.
Jeg liker lukten av nyttår, raketter. Det lukter som vennskap og en ny begynnelse.
Jeg liker også godt lukten av "clean cotton" duftlys, eller ren tøyvask i det hele tatt.. Det vil si,den lukten stod høyt på 10 på topp luktlisten min før jeg ble gravid. Nå klarer jeg ikke den lukten, jeg blir kvalmen.
Ååå, lukten på loftet til mormor, gamle roser og støv. Trygghet og gamle hemmeligheter.

Det finnes mange gode lukter, noen fantastiske lukter og noen få helt helt spesielt gode lukter.
For meg er den beste lukten (og nå kommer du til å syns jeg er rar, og det er greit), lukten av nytt kjøleskap innvendig. Om det ikke er den aller beste lukten for meg, så er det ihvertfall på 5 på topp liten min.
Jepp, det er sant. Det er en helt spesiell lukt.
Og jeg tror jeg vet grunnen til det også.
Det er ikke slik at jeg vil putte den i en flaske og lukte på den innimellom, slik jeg skulle ønske jeg kunne gjøre dem lukten til min herlige lille baby, en lukt som forsvinner og blir glemt så altfor altfor fort.
Men når vi er i en butikk som selger kjøleskap så må jeg lukte...
Ikke alle kjøleskap lukter like godt, men de aller fleste. Jeg har jo luktet på noen i årenes løp.
Nå tenker du, herre min dag den jenta er sprut gal.
Og nei, jeg har IKKE kjøleskapfetisj  (lurer du på hva det er så kan du lese om det HER).

Jeg syns bare enkelt og greit at det lukter fantastisk godt.
Grunnen er, tror jeg, at det minner meg om lukten av en maske med oksygen (slik du kan få på den på sykehuset HVIS du har behov for det).
Jeg har mange ganger sovnet med en slik maske på da jeg var barn. Etter intens kamp om å få nok luft, kunne puste, kunne leve.
Selvfølgelig var det snakk om store mengder medisiner også og ikke bare en maske med luft som gjorde susen. Men for meg ble en slik maske selve symbolet på trygghet da jeg var liten. Noe jeg ikke var klar over før jeg ble voksen, før jeg begynte å reflektere over det.
Da jeg var liten bare følte jeg.
Så helt enkelt og greit. kjøleskap minne meg om den lukten, den minner meg om tryggheten fra den gang.

Jeg elsker den lukten.

Så, hva er din beste lukt? :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.