torsdag 30. desember 2010

I morgen er dagen da vi kaster penger ut av vinduet..

Nyttår, den siste dagen i året, overgangen til et nytt år.
For mange er dette en stor begivenhet, med fest og venner, andre tilbringer utgangen av året med god middag og familie.
Alle har sin måte å feire på, eller ikke feire på.

Det som kjennetegner nyttårsfeiringen aller best må være rakettene.
Jeg tørr ikke tenke på hvor mange kroner som blir sendt rett opp til himmels hver bidige nyttår.
Snakk om å kaste pengene rett ut av vinduet.
Jeg personlig syns det er helt på viddene, for å si det pent.
Kanskje fordi jeg ikke skjeønner fasinasjonen med det?
Eller kanskje fordi jeg syns at det er bedre måter å bruke penger på?
Kanskje fordi normenn, alkohol og raketter ikke hører hjemme noen plass?
Kanskj, kanskje... Det er mange kanskje, og mange grunner.

Grunner mot:
~ Sløs av penger
~ Det kan være ganske farlig, skader, branner osv
~ Forurensning, tenker spesielt her på alt som blir liggende dagen etter
~ Støy!

Grunner for:
~ Det er vakkert

Ja så er jeg tydelig ikke helt for raketter.
At enkelte kan bokstavlig talt brenne av tusener på sekunders moro, fatter jeg ikke.
Men så er dette som alt annet, smak og behag, klart.
Det er ikke meningen vi skal forstå alt.

Men jeg må si at jeg kjenner litt på det, alle pengene som bare blir brukt på tull.
Tenk alle som hadde hatt nytte av disse pengene, vi har tydeligvis ikke bruk for pengene.
Jeg syns faktisk mildt sagt det er forferdelig.
Ikke at jeg er noen helgen, langt i fra, men jeg setter inn 500,- til redd barna, leger uten grenser, care, røde kors eller unicef hver nyttår, det er vel omtrent det en famile bruker på raketter?
pluss minus selfølgelig.
Jeg skulle så gjerne ønske at flere gorde dette, når det tydelig er så lite for oss så kan det heller gjøre stor nytte for andre.
Kan vi ikke kose oss med middagen, det gode selskapet, festen om vi skal på det?
Og en annen ting som er bra med dette er jo reett og slett at nyttårsfeiringen hadde blitt en mye tryggere feiring, for slik det er nå er jo dette en av de farligste dagene i året.
Hus som brenner ned, skadde mennesker, skadde barn :/

Uff nei, det blir ingen raketter på meg ihnertfall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.