onsdag 22. desember 2010

2 sorter

Uff, jeg liker ikke nå jeg ikke klarer å laste opp bilder, jeg som hadde så mange flotte bilder fra Evy og min sin bakedag :/
Men nå har jeg prøvd så lenge at jeg legger ut innlegget uten bilder, så får jeg heller legge ut bilder senere.. Kanskje.

Nå har roen såvidt fått senke seg i meg etter høstsemesteret.
Det er alltid så travelt på slutten, noe sikkert mange har fått med seg.
Men nå prøver jeg intenst å slappe av, men det går ikke så godt, jeg tror ikke jeg er så flink til det.

Men ihvertfall så kom Evy (svigerinnen min) bort til meg og vil lagde to sosrter julekaker.
Og det var ganske festlig, vi sto med hver vår bolle, og laget samme oppskrift, vi brukte ovenen annenhver gang, Altså annenhvert brett, det var egentlig ganske greit.
Vi laget havreflarn og sjokomintkuler, begge deler var VELDIG godt, jeg legger ut oppskriften på begge deler.
_________________________________

HAVREFLARN

1 egg
125 g sukker
1 ts bakepulver
100 g havregryn (lettkokte)
75 g smør

Lag eggedosis, og rør i bakepulver og havregryn og til slutt avkjølt, smeltet smør.
Bruk to tskjeer og lag små topper på bakeplate (god avstand, de renner GODT ut over).
Stek på 200C i ca 5 min.
Det er greit å følge med på dem, for plutselig er de ferdige, de skal være gylne og litt mørkere i kantene.
_____________________________________
SJOKOMINTKULER

1 eggehvite
240 g melis
1-2 ss vaniljesukker
5 dråper peppermynteolje
150 g mørksjokolade

Visp hviten stiv, og rør deretter i melis, oljen og vaniljen.
Du skal kunne rulle deigen til små kuler uten at det klisser på hendene, det kan hende du må ha i mer melis.

Smelt sjokoladen i vannbad, rull kulene i sjokoladen og la dem tørke på bakepapir.

De er NOOMMI!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.