torsdag 9. desember 2010

Fetisj...? Hva?

Fetisj. Fetisjisme.
Ringer det en bjelle?
Mange har vel hørt om dette...

fetisj -en, -er
1 (hos enkelte folkegrupper) gjenstand som tillegges overnaturlige krefter og som dyrkes religiøst
2 noe som vises overdreven (sykelig) ærefrykt el. interesse: seksuelle fetisjer (jf. fetisjisme 2)

fetisjisme -
1 religiøs fetisjdyrkelse
2 seksuell (avvikende) legning hvor kjønnsdriften vekkes ved gjenstander som tilhører seksualobjektet, f.eks. klesplagg


Når vi bruker ordet fetisj, snakker vi oftest om det å bli seksuelt tiltrukket/opphisset av noe de aller fleste er gjerne både rart og unormalt.
Jeg kan bare snakke for meg selv her nå, men jeg pleier i hvertfall ikke bruke det om noe som har med religion eller lykkeamuletter å gjøre..
________________________________________________

Det er ganske mange fetisjer i verden, kjente og mindre kjente, jeg skal ta for meg noen.
De fleste har vel hørt at noen tenner på lakk og lær.. Men har du hørt om å tenne på sollys? Eller at noen tenner på busemenn?

Aulofil- Tenner på blokkfløyter, eller/også lyden av en blokkfløyte. Noe å prøve for sin kjære?
Choreofili- Tenner på det å danse. (En type, bjelleklang, syr bjeller eller lignende på kroppen og danser).
Coitus-auditio- Tenner rett og slett på musikk.. Tenker det kan være spenneden å gå på konsert.

Formicofili- Tenner på det å la små insekter, maur, kravle på kjønnsorganene... Hvordan de får de der har jeg ikke lyst å tenke på...
Entomofili- Tenner på insekter i det heletatt.

Eproktofobi- Tenner på fis... Altså tarmgass.
Coprofagi er å tenne på å spise avføring.
Renifleur- Tenner på å lukte på brukt undertøy. (Fleur betyr blomst på fransk, vet ikke om det har noe som helst sammenheng, men man vet aldri).

Gynonudomani- Tenner på å rive av klærne av fremmede mennesker. Ser for meg at det kan være vanskelig å være sammen med en slik person.
Xenofili- Tenner på fremmede... Heller ikke gunstig i et forhold.

Autoerotisme- Her tenner en rett og slett på seg selv.
Actirasty- Tenner på sollys.
Brontohilia- Tenner på tordenvær.
Chihinophilia- Tenner på snø...
Dendrofili- Tenner på trær.

Sitofili- Tenner på mat, bruker mat for å oppnå seksuell nytelse... Banan? Noen bruker mat aktivt på seg selv, andre vil spise det av andre, eller bli spist av.
Botulinonia- Blir opphisset av å ha sex med en pølse.
Acousticophilia- Tenner på lyder, eks, pølse som knekker i to, lyden av insekter som knuser under skosålen osv...

Mucofagi/nasofili- Tenner på busemenn. Liker å slike partneren rein i nesen.
Oculolincus- tenner på å slike på øyeeplet.
Trikofile- Tenner på hår.
Osmolagnia- Tenner på lukter... Jeg tror jeg har vært borti en slik, jeg mistenker også at han var litt eproktofob, kanskje han var litt renifleur også ? O.o
Tripsolagnia- Tenner på hårvask, få vasket håret sitt... Tro om det er de kundene jeg hadde som bare skulle ha hårvask? Når jeg jobbet som frisør altså.

Nekrofili- Tenner på døde. Den har vel de fleste hørt om.
Talefili- Tenner på å bli begravd...
Klaustrofil- Tenner på å bli stengt inne en trang plass, som en kiste, et bur osv.

Emetofili- Tenne på oppkast, bli kastet opp på eller å kaste opp på noen.
Dacryfil- Denne er lei i et forhold... Tenne på å se tårer i øynene på din kjære.
Agalmatofil- Tenner på utstillingsdukker.
Siderodromofili- Tenne på å kjøre tog.

Ja, denne listen ble lang, men den kunne LETT blitt lenger, for mennesker kan tenne på alt mulig.
Jeg tok bare for meg noen.

Kanskje dere har funnet ut noe om deres bedre halvdel? Eller kanskje du lurer på enkelte av hans/hennes rare vaner?
Nei, jeg skal ikke grave i noe, jeg ville bare dele dette :)

2 kommentarer:

  1. Jeg tror jeg er rimelig normal jeg. Heldigvis.

    SvarSlett
  2. Haha :D
    Ja, det tror jeg jeg selv er også.
    OG min samboer..

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.