fredag 31. januar 2014

Ovnsbaktkylling med søtpotetpure og steikt sopp

Jeg ble inspirert av en annen blogg for et par dager, hun hadde laget dette, eller noe lignende.
Så jeg bestemte meg for å prøve.

Jeg må jo si at det ikke så så veldig godt ut på bilde, men jeg syns det var godt, spennende smaker, litt nytt med søstpotetpure.

Du trenger:
  • 4 kyllingfilleter
  • 4 store søtpoteter
  • 4 store poteter
  • 5 fedd hvitløk
  • sopp (jeg brukte 6 stooore sopp) vet ikke hvor mye det er
  • 1 pakke kremfløte eller 1 boks krem fraiche
  • 50g smør (pluss smør til å steike soppen i)
  • 3 ss rødvin (til soppen, kan droppes)
  • soyasaus
  • 1-2ts buljong
  • timian, tørket chilipulver, paprikapulver, salt og pepper, og/eller annet krydder du ønsker å bruke
  • matolje
  • 1 liten boks mais
  1. Først fant jeg fram en ilfast form. La et tynt lag olje i bunn, la over kyllingen og helte over litt olje, ikke mye. Så hadde jeg krydder over og gnei inn kyllingen med med dette. satte formen inn på 180 grader  på midterste rille, steikte i ca 25min (kan vre greit å vente med å sette i ovnen til du potetene til kok).
  2. Så skrellet jeg poteter og søtpoteter og satte det på kok. 
  3. Hakket deretter sopp i passe biter og steikte dette i omganger med hvitløk og rødvin. Al hvitløken skal i soppen. Ha i salt og pepper, og gjerne litt soyasaus. Brukte en del smør til å steike soppen i, det går vell en 75g antar jeg.
  4. Når kyllingen er ferdig tar du den ut å lar den stå å hvile litt. Helle steikesaften fra kyllingen i en gryte. Kok opp med litt buljong, 2ts soyasaus 1-2ts buljong og 2dl fløte eller crme fraiche..
    Trenger ikke koke lenge, bare varmes litt.
  5. Hell av vannet av potetene, ha i smør, salt og pepper, 1 dl fløte (eller resten av creme fraichen) og mos det, gjerne med en stavmikser.
  6. Varm en boks mais til, eller ha en salat, brød eller noe annet godt til
Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.