tirsdag 23. juli 2013

Vikings- Jeg satt som fjetret til sofaen


Så, jeg ser en del serier.
Og det er ikke altfor lenge siden jeg så siste episode i Vikings, eller Historie Channels Vikings som den omtales som.
Og jeg må si, jeg satt, som overskriften sier, som fjetret til sofaen gjennom de 9 episodene sesongen er på.
Eller, jeg lyver litt egentlig, for da jeg hadde sett første episode, lurte jeg litt på hva jeg begikk meg innpå.
Men da jeg noen dager seinere så videre, så klarte jeg ikke stoppe etter en episode, jeg tror jeg så 3-4 episoder, og de varer om lag 1time hver, sa da var litt tid i sofaen.

Grunnen til at jeg nok lurte litt etter første episode, var nok at det var såpass ukjent for meg, men de fleste serier er litt ukjente når man først begynner å se.
Men ikke bare det, jeg var usikker på seriens kvalitet, og hva historien ville gi  meg, om det var verdt å se videre.
Ikke fordi det på noen måte var dårlig, så veldig langt ifra, men jeg klarte ikke plassere det sammen med noe annet jeg hadde sett tidligere.
Vi mennesker liker jo oftets det kjente, og sammenligner i øst og vest, selv når vi ikke vet det.
Jeg sammelignet i mitt stille sinn med Braveheart, game of Thrones, The Gladiator, og mange flere.
Men det falt utennom, og det virket på en måte billigere...
Helt til neste episode.

Jeg må si at jeg var trollbundet, dette var jo en fantastisk serie, med så mye potensiale!
Det var intenst, fengende, mennesklig og jordnært, samtidig som det var helt uhåndgripelig, og innimellom var det intenst hjerteskjærende, og Vikings fikk fram flere hulk og tårer av meg, samtidig som noe nekting og litt latter også.

Ettersom serien forløp, vokste det fram en særdeles spennende historie, selv om jeg noen ganger lurte litt ift nordisk mytologi, hva var sant? Hva var oppdiktet?
Men, serien bygger på en kjent Viking, Ragnar, og det er mye sant, de store tidslinjene og hendelser, men samtidig er dette en serie, og fiksjon hører med.

Når du ser denne, så blir vikinger litt mer kjente, litt mer mennesklige, samtidig som du ikke helt kan sette deg inn i deres levesett, deres tanker, deres verdier.

Serien appeler vel gjerne i første omgang til menn? Men jeg kan ikke si at den er rettet mot noe kjønn, den har litt av alt. Og jeg elsker den, jeg gleder meg som en liten 5åring til julaften at neste sesong skal komme.

Og skuespillerne? Hva kan jeg si, det er noe å se på for begge kjønn.
Jeg mener, de er dyktige, og kler rollene sine godt :P

Nedenfor har jeg lagt til et lite klipp fra serien, det er fra den 8ende episoden (av 9 episoder), den forteller ikke særlig mye om serien i seg selv, så jeg tror ikke det kommer noen "spoilere", men klippet er så intenst og fint og hjertekjærende, at jeg ble sittende i tanker lenge etterpå. Og ikke minst, jeg gråt, selvfølgelig,..





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.