mandag 1. juli 2013

Liten gutt, liten jente






..."gratulere med den lille gutten!"

Nei, jeg gratulerer ingen, ihvertfall ikke for øyeblikket.
Og nei, jeg har ikke fått en baby heller.
Jeg vil bare dele noe jag har tenkt på.

Jeg tror jeg virkelig tenkte på det da disse meldingene tikket inn etter at jeg hadde født mitt tredje barn.
...Gratulerer med den lille gutten.
Marco var på ingen måte en liten baby, en stor gutt, og for meg, en stor og flott personlighet som vi allerede så på fødestuen.

Nei han var ingen liten gutt, om folk ikke visste at gutten var over 4kg og ikke kunne betegnnes som noen liten baby?
Jo, jeg tror nok de fleste visste det, siden de fleste fikk vite det gjennom facebook, og jeg klart og tydelig poengterte hvor "stor" den "lille" gutten var.

Så hva er det som får oss til å gratulere en nybakt mor eller far med den lille babyen? Den lille jenten eller den lille gutten?
Vi vet jo at babyer er små, og selvfølgelig var jo Marco liten sånn sett, han var jo en nyfødt.
Men, nettopp pga av at vi vet at en nyfødt skal være liten, hvorfor skal vi da understreke dette?

Det er kanskje det at man understreker det, eller kanskje det bare er blitt sånn, et slags tradisjonell talemåte.
Eller kanskje mange er generelt uavnt med så små mennesker, og må understreke fakta, at nå NÅ har du fått et helt nytt lite menneske.

Noen sier jeg tenker for mye, men jeg tvier på at jeg noen gang vil slutte å grunne over ting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.