lørdag 27. juli 2013

Lene gjør ting hun aldri har gjort før, del 2



Male.
Jo, jeg har malt før, inne.
Men jeg har aldri malt et hus før.
Og det viser seg, at det er mildt sagt en god del arbeid.
Jo, jeg hadde regnet med det, men å tenke det og det å gjør det, ja to forskjellige ting.

Allerede i fjor sommer planla jeg husmaling.
Ikke bare bare når det ikke er så masse fint vær å male i, så når det er fint vær mæ det benyttes.

Nå hadde det det seg slik at jeg hadde en hel uke fri nå, og det var meldt godt vær, "yes! Maling!" tenkte jeg. Farge var verken innkjøpt eller planlagt i det heletatt.
Hva verre var, jeg hadde ikke snakket med naboen om hun skulle male, hvilke farge hun kunne tenke seg, ja, i det heletatt.
Siden vi bor en vertikaldelt bolig, er gjerne det lurt.
Planen var å gjøre det, helt sant, søndag som var.
...Men da var hun borte.
Det var hun også mandaegn,og tirsdagen.
Jeg begynte å svette... Tenk om uken gikk og jeg ikke fikk begynt!? En fri uke, fint vær.
Ikke hverdagskost.
Så etter lite søvn og mareritt som innbefattet et usynlig, ondt hus og et par store, illsinte malekoster som hadde fått i oppdrag å drepe meg...Ja så fant jeg ut at jeg nesten bare måtte begynne.

Men først må jeg fortelle den FØRSTE tingen jeg gjorde som jeg ikke har gjort før:
Vaske huset.
Dette gjorde jeg på tirsdagen.
Og da vasket jeg ikke hele huset, bare den ene siden, den det går an å komme til på, uten å bruke lift eller stillas (faktisk), stige går ikke.
Husvask ja.
Jeg sprayet på husvaskmiddel, lot virke og høytryksspylte. Kjekt.
Det var litt arbeid, men vilt kjekkere enn å vaske terrassen.

Så var det å finne maling da,  ikke lett.
En ting er å se fargen på en bitteliten lapp, en annen ting er å se di på en hel vegg, i sollys, i regn og alt mulig annet vær.
Jeg kjøpte først 4 forskjellige farger og begynte å male... Håpet i det lengste at naboen skulle komme hjem og fikk se og si hva hun tenkte.
Men ingen nabo kom hjem (hun reiser mye på korte jobbturer).
Så¨dagen etter valgte jeg farge.
30liter med ASK, 10liter med lys granitt og 2 liter med skygrå.
Nå ser jeg når det kom på veggen, at ASK ble litt mørkt, men ikke pokker om jeg begynner på ny, for ikke å snakke om å kjøpe ny maling.
Men fargen er fin den.

Så nå har jeg malt den ene siden, den lette, nå er det lift og forsiden og skråsiden som står for tur....



Bilde under viser hvordan det så ut tidligere, det er 13 år siden det ble malt, det var jammen på tide.
 Her viser det hvordan det så ut da jeg prøvde forskjellige farger.  Nyanser heter det vel, alt går i grålig.
Den nederste fargen, Granitt, det er den jeg tenker det skulle vært. Men den så så lys ut der jeg stod og malte.
 Under kommer det ferdige resultatet.
Og ja, vil du lese om da jeg gjorde ting jeg ikke hadde gjort før, del 1?
Se HER.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.