mandag 22. juli 2013

Solarium ift. sol



Da jeg var yngre, la oss si tenåring, likte jeg å slenge meg i solarium engang i blant.
Jeg likte å se fresh ut og det føltes godt også.
Jeg fortsatte å ta litt sol innimellom, men det ble bare i perioder, for sol var jo så himla dyrt og effekten varte så kort.

Da jeg var 26 år,utdannet jeg meg til make-up artist, og der var det forskjellige mennesker som underviste i ulike ting, deriblant var det en hudspesialist son underviste i ja...Hud.
Noe av det jeg husker godt er temaet solarium og sol i det heletatt.
Det er andre ting også jeg syntes var interressant og skremmende,  ting vi burde vite, men som få vet, men det er nå så.
For det jeg ville dele, var dette med solarium.

Jeg er overhode ingen ekspert på solarium, eller solstråler eller noe av dette.
Og damen som fortalte var kanskje heller ikke ekspert på akkurat de tingene, men hun var utdannet hudspesialist, og regner med hun ihvertfall  hun kunne et par kloke ting om hudskader og hva de kommer av og hvordan forebygge.
Det hun fortalte gjorde ihvertfall slik at jeg kun har slengt meg i et solarium 2 ganger iløpet av de 8årene som er gått.
Og jeg tviler på at jeg kommer til å ta stort mye sol i årene som kommer heller.
Jeg soler meg også veldig lite i vanlig sol, og gjør jeg det, så har jeg godt med solkrem på, som jeg fornyer ofte.
Men hver sin ting.

I grove trekk lærte jeg to ting:
A- Solariumsstråler er mer skadelige for huden enn vanlig solstråler.
B- Det er så å si helt bortkastet å "forberede" huden til sydenturen ved å solariume seg.

Solariumsstråler er mer skadelige for huden fordi de innholder mer av alt. Mer av UVA og mer av UVBstråler.
UVB gjør oss solbrente, fører til at hud eldes raskere. Og selvfølgelig øker farne drastisk for føflekk- g hudkreft.
(Btw, så ligger Norge på toppen når det gjleder føflekkkreft).
Å solariume seg før sydenturen vil bare gi en "kosmetisk" brunfarge og på denne måten ikke dann et reelt grunnlag for sydensol.
Og for å skyte inn en liten ting om solkrem.
Forenklet.. Solfaktor gjør at du kan oppholde deg i sol uten å bli solbrent. Jo høyere faktor, jo lenger kan du oppholde deg i sol uten å bli brent, MEN du blir fortsatt brun!

Dette var veldig kort fortalt, men siden jeg ikker denne fantastiske soleksperten så holder jeg meg til dette.
Men dette var nok for meg. Jeg har stolt norsk hud, litt lett brun på sommeren, og kritthvit på vinterern, høsten, mesteparten av våren og egentlig ganske store deler av sommeren også....


Ikke solarium før sydenturen (Hentet fra statens strålevern)
Å ta solarium bidrar først og fremst til kosmetisk brunfarge, men sørger i liten grad for å herde huden. Det er derfor lite hensiktsmessig å ta solarium for å herde huden før sydenturen. Solarium utsetter kroppen for en stor dose sterke stråler, som øker risikoen for skader. Husk også at den totale påkjenningen for kroppen er større i et solarium fordi man soler man hele kroppen på en gang, i motsetning til ute der bare halvparten av kroppen soles om gangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.