onsdag 11. juli 2012

Depresjonstest

DisorderYour Score
Major Depression:High-Moderate
Dysthymia:Slight-Moderate
Bipolar Disorder:Very High
Cyclothymia:Extremely High
Seasonal Affective Disorder:Very High
Postpartum Depression:High-Moderate
Take the Depression Test

Kom over en depresjonstest via en blogg jeg følger (HER).
Testen kan vel gi en pekepinn, men man skal jo være forsiktig med tolkingen av resultatene.
Testen hadde mange gode spørsmål, noen var litt "enkle",jeg mener at det skulle muligens vært flere svaralternativer.. Som ved feks "har du nettopp fått barn?", ja eller nei. Det er jo greit, enten ja eller nei. Men så kommer det opp et spørsmål etter det, "hvordan er humøret etter barnefødsel", bra, dårlig, ingen forskjell. Jeg tok ingen forskjell, og se hvor jeg landet... Jeg har visst fødselsdepresjon, vel, jeg mener sterkt at DET har jeg ikke. Men jeg er jo ikke ukjent for depresjon, og føler mer eller mindre likt nå, som jeg gjorde før jeg fikk ny baby. Det betyr ikke atjeg har fødselsdepresjon, jeg syns det ble for enkelt å plassere det på det.

Men uansett, da jeg leste resultatene så følte jeg meg veeeeeldig syk (psyk) plutselig.
Det er jo ikke måte på hvor dårlig jeg skulle være nå da!?
Og jeg som føler meg i tipp topp stand.

Ifølge testen er jeg veldig deprimert og scorer lett til moderat på dystymi, som er senket stemningsleie over en periode på flere år, noe som kan gi insomni, dårlig selvtillit, engstelse og fattige blant annet.
Jeg scorer veldig høyt på bipolar lidelse (Noe som ikke er rat i og med at jeg tross alt er bipolar).
Og jeg scorer veldig høyt på cyclotymia, som enkelt forklart er lettere bipolar lidelse.
Og ja..Siden jeg bor på den nordlige halvkule og trives minst på høsten, så har jeg visst også vinterdepresjon også da. Så klart.
Og selvfølgelig har jeg fødselsdepresjon.
Rart at testen ikke klarte å få med at jeg hadde svangerskapsdepresjon også (noe jeg ikke hadde).

PS: Testen kan du ta HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.