tirsdag 17. mai 2011

Da var jeg endelig hjemme...

Endelig hjemme ja... Det vil si, jeg har vært hjemme noen dager, men jeg har vært så utslitt at jeg ikke har orket stort, aller minst å blogge.

Det var meningen at jeg skulle blogge fra Portugal, meeen det ble det ikke noe av rett og slett fordi jeg hadde ikke internett. Jeg hadde internett litt på dagtid, men da hadde vi undervisning, og da vi ikke hadde undervisning, jobbet vi med gruppeoppgaver.

Det var kjempekjekt, jeg er så gald for at jeg ble med.
Vi var 60 studenter fra 5 land (det har jeg vel nevnt før), vi ble delt inn i 3 grupper og i gruppene var det knallhard jobbing. Først teambuilding, bli-kjent osv, så stort fokus på den virkelige oppgaven. Denne oppgaven var vanskelig, men jeg er veldig fornøyd hvordan vi løste den.
Utgangspunktet var år 2025 og målet, eller målgruppen vår var 65 åringer, de som går av med pensjon. Det vil være veldig mange av dem og altfor lite helsepersonell til å ta seg av de aller eldste, dette kan bli en stor krise, helsepersonell vet dette.

Jeg skal ikke dvele så veldig lenge med dette, vi løste ihvertfall oppagaven med å forebygge sykdom og depresjon hos denne gruppen mennesker.
Tanken var en gruppe (SYA- Stay young and Active) som myndighetene skulle starte et år før pensjonsalder og som strakk seg 1 år etter pensjonsalderen. Tanken var å undervise i ulike temaer som er aktuelle og samle mennesker som deler den samme opplevelsen, nemlig det å pensjonere seg.

Kremt... Ja, spennende.
Det var veldig kjekt, men det blir veldig tørt å dele, jeg mener LESE!

Det var lange, men kjekke dager. Dagen begynte 8.30, skoledagen var slutt klokken 1700. Lenedagen var slutt rundt 0300, eller seinere, det ble ikke mye søvn.
Det ble derimot endel alkohol.
Men sånn blir det vel :/

Dagene var fine, det var sol, mye sol, men det var ikke så mye vi fikk se til den. Vi satt jo inne og jobbet, av og til var vi heldige og fikk lurt resten av gruppen ut for å jobbe i solen.

Litt fakta: Vi lå på Hostel på firemannsrom, mat kjøpte vi inn selv. Hostelet lå i Ovar, et tettsted? Hm, jeg er jammen ikke sikker, det var 50 min utfor Porto. Skolen vi tilbrakte dagene på ligger i en liten by som heter Oliveira de Azemeis, det bor i overkant av 15000 mennesker der, så det var ingen stor plass.

Portugal er nydelig, helt fantastisk. For noen herlige mennesker som bor der!
Det var intenst, detvar kjekt, det var lærerikt, det var en opplevelse og jeg følte keg reiste derfra med 60 nye gode venner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.