tirsdag 19. april 2011

Har jeg verdens beste sommerjobb??

I dag hadde jeg min andre offisielle arbeidsdag på fødeavdelingen, og dette kan jeg bare si med en gang: JEG ELSKER DET!

Det er noen kvalifikasjoner du bare må ha for å jobbe på en fødeavdeling og det at du må være en svært tålmodig person, du må arbeide godt og effektivt under svært pressede situasjoner, du må være utrolig selvstendig og handlekraftig.
Det kan gå timer om ganen hvor du ikke får gjort så mye som man kan betegne som spennende, men det er en del av hverdagen på føden. Klær og håndklær må på plass også her som andre avdelinger, rom og utstyr skal vaskes og desinfiseres, varer skal bestilles og pakkes ut, telefoner må tas og mye skal skrives på data.,,

.....Så kan det hende du må løpe, av og til gå fort, andre ganger spurte.
Noen ganger rekker det at jeg kommer alene, andre ganger må jeg snu i døren og hente en jordmor nr2, når ting ikke går som planlagt.. Og hvis det aldeles ikke går som planlagt må jeg hente en fødselslege også.

Min jobb her er som barnepleier og jeg har mange oppgaver å gjøre.
Jeg assisterer jordmor under fødsel, jeg er med enten det er vanlig fødsel eller keisersnitt.
Jordmor er den som tar seg av mor, jeg tar meg av barn... Og muligens far :)
Jeg løper når jordmor ringer på meg, da går fødselen mot slutten.
Når jeg kommer inn i rommet har jeg flere oppgaver, de kan være forskjellige, akkuratsom fødsler er forskjellige.
Men det jeg SKAL gjøre er å gjøre klart til det jordmor skal bruke og det jeg skal bruke. Jeg tar blodprøver av navlesnoren i første omgang, veier og måler barnet, vasker barnet om det trenges, tar på det bleie og klær. Gir foreldre mat, passe på at mor får gått i dusjen og at hun får tisset. Så veier jeg morkake og måler navlesnoren og eventuelt måler blodtapet.
Det skal ikke nektes for at det kan bli en god del blodsøl, og en del bæsj og fostervann, gjerne på deg, men ikke alltid, langt ifra alltid.

I dag var jeg med på to fødsler, et planlagt keisersnitt og en vanlig fødsel.
Begge like fantastiske på hver sin måte.
Jeg vil ikke skrive så mye om disse pga tausehetsplikten.
Men ihvertfall,min meg på at jeg aldri vil ha keisersnitt, heh.
Det er ganske avanserte greier og det kan se litt dramatisk ut, men de som jobber med det har full kontroll. Det er ihvertfall en fin opplevelse.

Selv om det ser veldig vondt ut å føde, og jeg vet jo selv også at det er vondt å føde, men gu så fantastisk også, så er jeg på ingen måte avskrekket, jeg syns det er like fantastisk hver gang.
Noen ganger tar jeg jeg selv i å ønske at jeg var dem, fødsel er fantastisk,fødeer fantastisk, få barnet ut og opp til seg er beste følelse på jord, og den får jeg kjennenlitt på hver eneste dag jeg er der inne.
Jeg kjenner på den, og og nyter den.
Gleden etter en vellykket fødsel må jo være en av de største gleder en kan oppleve, gjerne DEN største?
Tenk at jeg får ta del i en slik opplevelse, jeg føler meg privilligert og aldri så lite overveldet, og jeg kan helt ærlig si at jeg har blitt svært rørt enkelte ganger.

Om ikke dette er den beste sommerjobben, så vet ikke jeg!

Hva er ditt beste sommeerfedrieminne??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.