onsdag 13. april 2011

Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det...?

"det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det.." kan mange slenge ut for å muntre deg opp hvis du er nedfor, eller i andre passende sammenheng.
Ja?
Hva betyr dette for deg?
Jeg syns hele ordtaket er helt bak mål.
Er det en eller annen ordkløpper som har hatt en kompis med en dårlig dag og da kommet opp med dette fantastiske ordtaket, som må rime og være dyyyyypt?

Jeg er sikker på at mange mener dette er et helt fantastisk ordtak, men jeg er bare delvis enig.
Men nå klarer jeg ikke helt forstå hva som menes med setningen.
Smak på det.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det...
Hvis dette gjelder en person som har opplevd noe veldig vondt og noen sier dette, er det ment som en trøst til personen selv?
Eller er det en indirekte beskjed om å holde masken? For andre?

Jeg oppfatter det som at en ikke skal få kjenne på vonde følelser og reagere på disse, men heller ta det som en helt og late som ingenting, Smil til verden så smiler verden igjen opplegg, men er det slik det bør være? Er det slik det er?

Jeg kan tenke meg at meningen, den godt skulte meningen i ordtaket er noe som dette " opplever du motgang og tap i livet, kan du velge to måter å håndtere det på.... Leve I det, eller leve MED det".
Lever du i det vonde så vil du h det vondt lenge, og du vil kanskje bli farget av denne måten å tenke på.
Lever du med det, så aksepterer du det som har skjedd, men prøver å gjøre det beste ut av det og gjerne bruke erfaringene til noe nyttig.

Dette er bare mine tanker....

2 kommentarer:

  1. Helt enig med deg.. Kunne ikke ha sagt det bedre selv..

    SvarSlett
  2. Shanley kom i dag! Tusen hjertelig takk, han blir nok og få det fint her i heimen. Lager et innlegg om han etter helgen en gang.

    God helg og god påske!

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.