torsdag 3. februar 2011

En annderledes tannlegetime.

Da fikk jeg endelig komme til med den forferdelig vonde tanna mi.
Det blir femte gang jeg er inne med den nå, det er uten noen som helst tvil om at den tanna er den dyreste jeg har i hele munnnen, har ikke peiling hvor mye den har kostet meg, men jeg håper nå at den nærmere seg ferdig.

Siden de aldri klarte å bedøve den tanna og siden det måtte utføres en rotfylling ( jeg vil ikke trekke tenner om jeg ikke må) ba jeg om narkose.
Det måtte søkes om narkose, og det måtte betales for selv.
Selvfølgelig koster det mer enn en vanlig rotfylling.

I går var jeg da endelig hos tannlegen til en litt anderles tannlegetime.
Narkose er noe jeg egentlig er veldig redd for, jeg har aldri vært i narkose, men var veldig redd.
Men av en eller annen grunn så tenkte jeg ikke spesielt over det.
Jeg sov godt natten før og fastingen var det ingen problem med.
Gode varme klær tok jeg på meg, for det er visst vanlig å bli veldig kald etterpå.

Anestesilegen som tok seg av narkosen var vist en gammel anestesirev, hun hadde jobbet i faget i mange tiår, det gjorde meg faktisk veldig trygg.
Hun koblet meg til en overvåkningmaskin mens jeg lå i tannlegestolen og ga meg medisin intravenøst, noe jeg syns er veldig interessant siden jeg som sykepleierstudent skal kunne sette veneflon, hun var veldig grei og ga neg en del tips om hvordan man kan sette en veneflon veldig enkelt.
SÅ var det på med den berømte "sovemasken", jeg pustet godt inn i den, 3 pust og jeg begynte å bli veldig svimmel.
Da tok hun bort masken og sa at jeg kunne ikke få sove riktig enda fordi alt personell ikke var på plass enda.
Så hun fjernet masken og jeg lå der og svimlet, haha, det var ganske festlig.
Men det gikk ikke lang tid før jeg fikk på masken igjen, og virkelig bare sov.

Da jeg våknet var jeg helt alene og litt kald, men ikke veldig, jeg hadde mange tepper over meg og hadde det veldig behagelig.
Fra øyeblikket jeg slo opp øynene visste jeg hvor jeg var og hva som hadde hadde skjedd, jeg var ikke forvirret og redd, og heller ikke kvalm.
Jeg reiste meg opp og tok på jakken.
Det eneste var at jeg hadde veldig vondt i halsen og blødde i nesen.
Det var fordi de hadde intubert meg da jeg lå i narkose, altså oksygen rett ned i lungene, og slangen tok de gjennom nesen og de måtte bruke et instrument ned i halsen for å få plassert slagen på riktig plass.
Det er standard når du er i narkose, heldigvis gjør de det når du sover så du merker ingenting av det.
Jeg hadde sikkert fått noen sår i halsen og nesen siden jeg var så utrolig vondt i halsen.
Neseblod har jeg enda, men ikke så mye som i går.
Da svelget og svelget jeg på blod, og halsen var virkelig vond, så mye mat ble det ikke.

Jeg hadde visst vært en utrolig bra pasient, det var kjekt.
Alt hadde gått veldig bra, og jeg var ute nesten i det jeg våknet.

Tanna er veldig vond i dag, men det er veldig vanlig etter en rotfylling.
Halsen er vond, men ikke så vond som i går, neseblodet er det ikke så mye av nå heller.

Alt er bare bra, jeg er døds fornøyd med at tannen snart er i orden, og det nesten smerteløst også.
Om en måned skal jeg gå tilbake for å gjøre aller siste del av rotfyllingen, og det skal ikke gjør vondt, det er jo ikke mer nerver i tannen :D

Happy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.