lørdag 17. november 2012

Musember, en bevisstgjøring rundt livmorhalskreft


Gutta har Movember, hvor de lar barten gro fra 1 november og ut måneden for å vise sin støtte og øke bevisstgjøring rundt prostatkreft. Dette er en internasjonal aksjon som har begynt å gripe godt rundt seg, i byen kryr det i novembermåned med nye barter. Om det er alle som kler det, er en helt annen sak. Synligjøring= bevistgjøring. Bevisstgjøring i dette tilfelle kan redde liv. Stå på, la barten gro!

Så har vi Musember da...
"Som ett svar på guttas kamp mot prostatakreft "movember", inviteres damene til kvinnenes kamp mot livmorhalskreft "musember". Fra 1 desember slipper vi ut hårveksten "der du vet". Og det skal ikke trimmes før selveste julaften. Vi kan vel ikke være dårligere enn gutta? Det oppfordres IKKE til å legge ut bilder av prosessen..!" Dette skriver Simone Neuman på sin nyopprettede facebookgruppe, som nå nærmer seg 800 medlemmer.
...Og reaksjonen lar ikke vente på seg.

Det første jeg tenkte da jeg ble invitert til gruppen var "Whaaaat? Skal jeg la håret gro der nede for å støtte en kampsak? Hvem vil se det da? Hva er vitsen? Og er ikke dette litt for intimt egentlig?"
Jeg har forstått at jeg ikke er alene om den førstereaksjonen.
MEN, det satte hjulene i sving i hodet mitt.
Og jeg må innrømme at det er noe ganske genialt over dette, det å gjøre det så intimt som det er, setter virkelig fokus på saken, all reklame er god reklame? For dette har gjort at det diskuteres opp og ned, og hva skjer? Jo folk blir mer bevisste saken som Simone nettopp ville fremme, nemlig å bevisstgjøre livmorhalskreft. Uansett hvordan du velger å vri og vende på dette, så er det nettopp det som skjer, det blir satt fokus.

Hvis du tror at den eneste måten å støtte den saken på er å la håret gro der nede, så tenk litt, seriøst, tror du virkelig det?
Vi snakker fokus, oppmerksomhet, bevisstgjøring.
Du trenger ikke la dotten gro, men om du gjør det, så kan det virkelig bli julekvelden i heimen når du raker den vekk på selveste juledagen.

Musember er i disse dager i sin spede begynnelse, og alt kan ikke være klart over natten, noen har kommentert at der er dårlig at det ikke er en egen støtteordning, at dette bare er et rop om oppmerksomhet.
Men, alt kan ikke være klart over natten..
På siden er det satt opp kontonummer hvis du ønsker å bidra til kreftsaken, og i tillegg hekles og strikkes det rosa trekanter som skal bli solgt nettopp for å tjen inn penger til støtte for saken.
For å være i sinspede begynnelse, syns jeg dette er knallbra.

Noen har kommentert at de mener at dette stjeler fokus fra Movember, og at vi jenter skal holde oss til Rosa sløyfe aksjonen.
Slik jeg ser det, stjeler det ikke oppmerksomhet i det heletatt, tvert imot, det har bidratt til p sette fokus på Movember også, ved at flere har fått kjennskap til nettopp bartemåneden. Vinn/vinnsituasjon, fokus på begge saker, bevisstgjør av begge saker.
Så var det Rosa sløyfe som er en veldig bra aksjon, den har økt fokuset på brystkreft, verden over, kvinner er bevisste, mange flere sjekker nok brystene for kuler, nettopp pga av dette, for det er en økt bevisthet rundt denne kreftformen. MEN, brystkreft rammer ikke bare kvinner, menn blir rammet også, gjerne indirekte rett og slett fordi ei de har nær får brystkreft. Men de kan ikke bare rammes indirekte, menn kan også rammes direkte av brystkreft, de kan selv få  brystkreft. Det er litt uheldig at så mange tror at Rosa måned setter fokus på en ren kvinnelidelse, tenk på de menn som får brystkreft, ikke bare har de fått kreft, men det oppfattes som en kvinnelidelse i tillegg.

Slik jeg ser det, så er alle disse tre, Rosa sløyfe, Movember, Musember med på å bevisstgjøre. Og det er positivt. Skrik om oppmerksomhet er i slike saker bra. Jeg syns det er et flott initiativ, og jeg ønsker å støtte det fult.
Om jeg lar dotten gro eller ikke, er det ingen som vet. Men jeg vet at mange pga dette tiltaket blir mer oppmerksomme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.