mandag 12. november 2012

Veldig enkelt: EPLEPAI

 I dag var det farsdag og da måtte jeg (følte jeg) lage en kake. Men tingen er, det har vært så uhorvelig mye kake i det siste at jeg orket ikke tanken på kake. Svaret ble pai, eplepai.
Jeg har aldri laget det før, men tro meg, DET kommer jeg til å gjøre igjen. Det var enkelt, og det var snaddergodt.


paideig
8 dl hvetemel
¼ ts salt 225 g smør
1 dl vann

Fyll til pai
4 store epler
1½ dl sukker
½ dl melis
3 ss hvetemel
1 ts malt kanel
2 ss smør

Pensling 1 sammenvispet egg

Begynn med paideigen, miks sammen mel, salt og mykt smør til det blir en grynet masse.
Tilsett vann til det blir en deig.
Nå kan du gjør det på to måter:
Enten legg deigen kaldt ca 30 min slik at du kan kjevle den ut når den er kald.
Eller du kan trykke den ut i en paiform og sette den kaldt mens du lager fyllet.
Spar litt av deigen til lokk til paien.

Fyllet:
Skrell epler og skjær dem i biter.
Bland dem sammen med sukker, melis, kanel og mel.
Ha eplene oppi paiformen, ha noen smørklatter overog ta til slutt over pailokket.
Husk å skjære noen hull i lokket slik at dampen kommer ut.

Til denne oppskriften  trenger du en paiform, 24 - 26 cm i diameter. Forvarm ovn  på 200 °C. STek i ca 40min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.