mandag 5. november 2012

Navnefest for Marco

03.11.2012 feiret vi Marco. Dette gjorde vi med humanetisk navnefest.
Liker veldig godt den Humanetisk navnefesten, det setter en fin ramme rundt dagen.
Vi kunne valgt å hatt en høytidelig uhøytidelig feiring hjemme med familie, uten seremoni, men jeg syns det er fint å gjøre litt ekstra stas på det nye lille mennesket.
Og det er fint for familie å få samles til en slik anledning.

Dåp er egentlig ikke et alternativ for oss, eller jeg har ihvertfall satt foten ned, det gjorde jeg da vi fikk Julian for snart 5 år siden.
Jeg nekter å døpe barnet mitt kun fordi det er en familietradisjon. På en måte var det trist å ikke ha dåp, nettopp pga at det er en tradisjon, MEN, det er så mye mer enn bare en tradisjon, vi klarer ikke leve opp til det en dåp står for.
Da min eldste gutt spurte meg for noen år siden hvorfor i all verden han var døpt, svarte jeg som sant var, at han skulle ha et valg den dagen han skulle konfirmeres ( det er MANGE som mener de gir barna sine valget hvis de døper dem, og den de holder fast ved og grunn nok til å døpe barnet), sønnen min svarte at han hadde hatt like mye valg hadde han ikke vært døpt.
Hadde han virkelig ønsket en kristen konfirmasjon, var det fordi han ønsket det, og trodde på det det stod for, og da ville han ha døpt seg om han ikke var døpt. Det var hans argument.
Han valgte som den eneste i klassen, tror jeg, å konfirmeres humanetisk, og jeg må si at jeg er ganske stolt av det, grunnen til det er fordi det er hans første store valg som han har tatt helt alene, uten påvirkning fra andre.

Navnefest...Jeg sporer helt av her.
Etter seremonien samlet vi oss hjemme hos oss. Vi var 19stk, litt frafall, men like greit for det var litt trangt om plassen.
Vi hadde forskjellige pastasalater med brød til, og etterpå var det kake og kaffe.
Vi hadde 8 kaker, nesten en halv kake per mann, litt utvalg med andre ord :P

Dagen var veldig fin, jeg er godt fornøyd og hadde valgt navnefest igjen om jeg hadde fått flere barn.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.