lørdag 15. mars 2014

Så.. Er det blitt noe mer søvn her i huset?

 Da var det vel på tide med en liten oppdatering på søvnfronten her i huset.
Siden jeg gikk aktivt inn for å få minsten til å sove, eller i det minste kutte ut nattlige uvaner.
En uke satte jeg av, eller 6 dager.
Målet mitt var helt klart å få til noe søvn  her i huset før vi rett og slett blir omgjort til en zombiefamilie.
Noe måtte gjøres.
Det har vært vanskelig å ta tak i det tidligere da tiden har vært til ekstreeemt liten hjelp.
Det er ingen tvil: Lite/ingen søvn passer ikke inn i en helt vanlig travel hverdag (eller kanskje travlere enn normalt?).
Og nettopp derfor måtte vi ta tak i det, men også nettopp derfor var det så vanskelig, for vi hadde ikke tiden til det.

Som sagt, jeg satte av 6 dager.
På de 6 dagene sov jeg så å si ingenting på nettene, jeg tok det igjen på dagtid.
Jeg måtte være våken på natten, våken og klar til å ta utfordringen, hylingen og den evindelige nerdarvede staheten.
Og for å få til dette, kunne jeg ikke sove.
Rett og slett at pga at jeg har så underskudd på søvn at når jeg først sovner klarer jeg gjennomføre det jeg her skulle gjennomføre.
Pri en! IKKE gi vann på natten.
Og hvis minsten ikke får vann på natten, ja da er det stakkars oss.

Planen var:
IKKE gi vann,
IKKE bytte gejennomvåte bleier,
IKKE ta opp av sengen,
IKKE ta med OPPI sengen

Men heller:
Slutte med vann
legge seg ned
sooooove

Så hvordan gikk dette?
MYE bedre enn forventet.
Jeg tror gutten selv var sliten av tullet.
Jeg velger å tro at jeg også var så bestemt at han merket at han ikke kom til å komme noen vei med grining å tulling.

Men hvis noen tror at at bare er fryd og gammen for ikke å snakke om soving fra leggetid til morning, så må disse noen tro om igjen, for slik er det ikke.
MEN, en veldig viktig kamp er vunnet, og det var kampen om vannet.

Han har ikke fått en eneste dråpe vann på nattestid etter at vi begynte med denne sovetreningen.
Det virker ikke som om han vil ha det lenger heller.
Og før byttet jeg opptil 4 gjennomvåte bleier på natten, nå bytter jeg når han våkner, gjerne faktisk etter frokosten til og med :o
Det er ikke ord for hvor fantastisk dette er.

Sovingen da?
Jo, nå er jo dette opplegget ganske ferskt enda, det har vart i snart 2 uker, men en forandring ser vi jo.
Som regel (lang ifra alltid) sover han bedre.
Han kan legge seg kl 7 og våkne kl 12-1, men da er det bare  gå inn å si det er natt å legge ham ned, så sovner han igjen.
Sånn kan vi gjøre 2-3 ganger... hvis det er en god natt.
Er det en dårlig natt, så enten holder han det gående hele kvelden, eller/også så står han opp kl4.
Men som regel er det bare til å legge ham ned og gå ut.

Forskjellen er enooooorm.
Ubeskrivelg deilig, jeg ser endelig et lys i tunelen.
Faktisk så har dette vært veldig vanskelig for oss alle.
Spesielt siden vi aldri har kunne gjøre noe med det, siden han har vært syk nesten i et, og når han har vært frisk har vi ikke hatt mulighet pga jobben krver vi er noenlunde opplagte.

Nei det beste er helt klart om slike uhyggelige søvnvaner bli plukket bort i permisjonstiden.
Men slik gikk det overhode ikke her.

Men nå håper jeg bare det går framover :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.