torsdag 21. november 2013

Jul, planlegging, logistikk og alt det der


Nå nærmer det seg jul, igjen.
Jul er en fantastisk tid, jeg elsker den.
Som etablert familie har vi laget våre helt egne juletradisjoner, og disse tradisjonene som kommer over tid, gir juleglede.
Så ja, jeg gleder meg veldig til jul.

Men julen er også en kaotisk tid, på så mange måter, men det jeg skal ta for meg her, er delingen på hvor feire jul, og hvor ikke for jul for hvert år.

Jeg hører noen syns det er vanskelig når de må ha annenhver julefeiring hos foreldre/svigerforeldre.
Jeg kan se at for noen gir det ikke den rette julestemningen å feire ho dem man ikke er vant til å feire hos.
Men julestemning er noe en skaper der en er.

Vi har fire vi må splitte oss i.
Vi har begge skilte foreldre, og alle vil feire sammen med oss.
Det er veldig fint for oss selvfølgelig, men det er også veldig trist og vanskelig, for å gjøre alle til lags går simpelthen ikke i det heletatt.

Vi er veldig sårbare, selv om vi planlegger i god tid, så skal det bare en liten forandring til i planene, før julen for mange år framover blir satt ut av kurs.
Det er tungen beint i munnen og logistikk på høy nivå.

I fjor slo vi et par fluer i en smekk.
Vi feiret med min mor, min far, min samboers mor, min bror/svigersøster og hans søster/svoger.
Så da begynte vi litt på null.
Det var en fin jul, mange forskjellige familier til tross.

Fra jeg var 18 år har jeg måtte tenke på hvordan organisere julen, da feiret jeg min første jul med min førstefødte.
Faren og jeg var ikke sammen.
Så mine tanker gikk selvfølgelig til hvordan julene ble framover.
Men det var ikke før den tredje julen hans at han feiret med faren sin.
Siden den gang har det vært slik at jeg/vi feirer annenhver jul med mine...Og annenhver jul med den andre parten.
Det virker greit, men det er ikke fult så enkelt heller.
For det er ikke alltid at de andre er stilt inn på samme julefrekvens som oss, derfor prøver vi å planlegge i god tid, "jeg" prøve rå planlegge i god tid, for jeg vet hvor problematisk det kan bli.

Det som gjør det litt vanskelig med julen for oss, er hvor/hvem pappa skal feire med.
Det var lett når min søster bodde her, da hadde vi en god juleordning, nå er det vanskelig.
Egentlig er han en del av hver fjerde julefeiring, men det vil si at han plutselig kan måtte sitte alene på julaften. Det er ikke så mange andre, utennom broren hans og hans familie, nå som farmor er gått bort.
Min bror og jeg feirer sammen annenhvert år, da enten med mamma eller pappa, og annenhvert år feirer vi med hver vår svigerfamilie.
Og min svigerfamilie bor i en annen by og det er ikke bare bare å ta pappa med på turen.

Så alt i alt, juleplanlegging.... Er ikke alltid så lett.
Men uansett, gleder meg til jul :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.