mandag 3. januar 2011

God, enkel oppskrift på brente mandler


Brente mandler er kjemoegodt, og utrolig enkelt å lage.
Syns du det er vanskelig, så kan det være du skulle prøve en annen oppskrift.
Jeg har virkelig funnet en oppskrift jeg er fornøyd med.

BRENTE MANDLER
~ 500g mandler
~150g sukker
~1/2 dl vann
~1ts smør

Rist mandlene i ovnen på 160-170 grader i 10 min. Det er ikke nødvendig å skålde mandlene først.

Rør sammen sukker og vann. Jeg koker på sterkeste varme, men du kan dempe varmen, egentlig så har det ikke så mye å si, i og med at du skal røre hele tiden.
Kok opp,ha i mandlene og rør jevnt, altså hele tiden. Det tar ikke så lang tid før mandlene er grå, og da er du halvveis.
Rør til knekken rundt mandlene får en gylden farge, da er de ferdige.
Ha i klatten med smør og fordel dem på oljeinnsmurt bakepapir hvis du ikke vil ha en stor klump) jeg foreslår rapsolje, gjerne solsikkeolje, andre oljer vil sette smak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.