lørdag 21. april 2012

Pasta Carbonara a la Lenelene


Pasta Carbonara er favorittmaten til eldstegutten min, og det er ikke hvilken som helst Carbonara, det er  mamma sin, så klart ;)
Da jeg spurte hva han ønsket å spise i konfirmasjonen så kom det kjapt CARBONARA!
Men siden denne retten må lages sånn rett før den spises, så blir det tapas i konfimasjonen.

Denne oppskriften følger ikke vanlig Carbonara oppskrift, men mye er likt.
Jeg bruker blandt annet IKKE hvit pepper, da jeg overhode ikke liker hvit pepper, men det må du gjøre som du vil med.
Det blir litt vanskelig å skrive den ned, da alt blir sånn ca ca når jeg står og lager maten.
Men jeg skal gjøre mitt beste.

OPPSKRIFT:
-500 g pasta (bruker mest "sommerfuglpasta")
-2 eggeplommer
-2-3 dl fløte
- 2ss smør
- ca 250 g ost (jo skarpere osten er i smaken jo bedre syns det blir. Revet 4 oster fra Tine er perfekt og enkelt)
- 2 ts Dijon sennep
-200-250 g skinkebiter
-50-100 g spekeskinke
- Salt og pepper

Kok pasta.
Hel ut vannet og sett gryten over svak varme, ha i smøret og osten og bland godt.
Hvis du vil ha spekeskinken godt gjennomvarmet, så ha denne oppi nå.
Visp eggeplomme sammen med fløte og sennep.
Når osten er smeltet kan du helle over fløteblandingen og rør godt, dette skal stå å trekke litt over svak varme max et par min. Ha i skinken.
Smak til med salt og pepper.

VOILA! Nyttes ganske med en gang.
Godt med brød til, men ikke et must.
Syns du det blir veldig mektig med så mye ost i maten (som spesielt min samboer syns), så er det godt med en frisk salat ved siden. Men det er heller ikke et must.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.