torsdag 19. april 2012

Klapp på skulderen, bachelor levert!

Jeppjeppjepp... Da var oppgaven levert!
Tror det må få synke inn litt for alt jeg føler nå er, tja, jeg er sliten for å si det sånn.
Men det er ganske deilig å vite at jeg/vi ikke trenger å skrive i helgen-

Vil takke min aller søteste Ida for et fantastisk samarbeid, tror ikke det er mange jeg kunne jobbet så tett med over en så lang periode... Men du er en av dem :)

Vi er blitt ganske gode påemnet vi skrev om, premature barn og foreldre/mors oppleve av stress ved å få et slikt barn.
Ingen eksperter så klart, men vi har da lært en ting og to.
Feks har vi lært at det kan være forskjell i mor og fars stressopplevelse, mødre sliter ofte med dårlig samvittighet og skyldfølelse for at fødselen startet for tidlig.
Foreldre kan føle at de ikke er foreldre til sitt eget barn når det ligger inne på prematur avdeling, så det å væresykepleier her er en balanse mellom barnets behov for sykepleie og foreldrenes behov for å få styrket sin rolle som foreldre.
Og god kommunikasjon og informasjon, viiiiktig...
Alt i alt har vi lært mye om hvordan vi bør og ikke bør forholde oss på en prematur avdeling.

Nå gleder jeg meg til mandag, hvor jeg skal ha min første dag i praksis på prematuravdeling.
Blir spesielt å se det i praksis som jeg har skrevet om de siste 9 ukene.
OG, det blir spesielt å være der og se alle de små barna og vite at jeg har en i magen som kanskje er større en de barna som er på avdelingen.

1 kommentar:

  1. Hei, dette begynne jo å bli en stund siden, men jeg forsøker å spørre likevell. Skrev du bachelor om dette til en sykepleierutdanning, eller til videreutdanning? Jeg har veldig lyst å skrive om premature, eller nyfødte generelt, men er litt usikker på om det går utenfor vårt "kompetansegrunnlag"? Hadde vært så interessant. Ønsker å arbeide med spedbarn som ferdigutdannet.

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.